HTML

oktatás-filozófia

oké, hogy van iskola, de miért? milyen jó lenne, ha összetalálkoznának azok az emberek, akik gondolnak erről az egészről valamit. valami nem aprópénzt. valami teljességgel haszontalannak tűnőt. Ha gondolatok ébrednének, inspirálódnánk. ki tudja? hátha hasznos ez az egész valahol.

Friss topikok

  • eaposztrof: Nagy érdeklődéssel kérdezem, hogy látható már valahol az akkor problémafa? Látja valaki esélyét új... (2021.01.29. 01:48) problémafa
  • hanger: :) újabban az ofoe oldalán vannak írásaim. ofoe.hu (2013.01.22. 11:06) a szakoktatás sem lehet mesés
  • Ghandino: Miért is kell megtanítani egy gyereket írásban osztani? Nos, mint reálos tanár az alábbi érveket t... (2011.12.23. 01:40) osztás
  • asdsf: De azért, hogy tanuljon valamit had mondjam el, hogy aki ebben a világban számon kéri egy emberen,... (2011.12.15. 11:20) Algernon jelenség az oktatásban
  • hanger: ez a tanárok hiábja. a tanártársadalom hibája. a tanárok összességében azért elégedettek a helyzet... (2009.09.24. 14:27) tanári fizetés

Linkblog

2008.06.19. 21:03 hanger

irodalomtanítás

mesélt nekem egy lány arról, hogy milyen lelkesen és ötletesen tanított irodalmat valami félnótásnak. tényleg lelkesen és tényleg ötletesen csinálhatta, amennyire ismerem. a gyerek azonban süket volt a témára mint a tök. ahogy ott mondta a neveket és stílusirányzatokat, hogy ki hova mikor miért tartozott, és ki honnan hova lépett mikor, akkor azon járt az agyam, hogy ez tisztára olyan lehet, mint a kortárs médiaszemélyiségek világa. ez a nagyongyopár gyerek is biztos tudja, hogy hazánkban vagy a nemzetközi sztárok között ki kivel kefélt félre, ki melyik tévéhez szegődött el mikor, és ki mikor honnan hová lépett. persze jó lenne valami ötletes transzfer, hogy az egyikben megfigyelhető népműveltséget át tudjuk valahogyan a másikra is vinni, de ilyen nem jutott eszembe.

viszont azon gondolkodtam, hogy mi lenne, ha valami rejtélyes okból kénytelen lennék én egy érettségire megtanulni, hogy lilu most kivel jár, és szellő úr melyik tévén vezet hiradót, meg béres alexandra benne van-e a nagy fogyásban, az épp olyan helyzet lenne, mint annak a debil gyereknek azzal foglalkozni, hogy ki volt ady nagy szerelme, nyugatos volt-e razumihin, vagy tagja volt-e az ötöknek dajka margit. meta-szintaktikailag tökéletesen ekvivalens kérdéseket tudnék feltenni a két területről. és, hogy ki a bunkó? hát nagy kérdés. ha egy társaságban nem tudom, hogy uri geller múlt héten sikeresen hajlított-e kanalat a tévékamerák előtt, akkor bunkó vagyok. nem nagyon, meg páran talán valami különös csodabogárként tisztelnek is, hogy ott hallom először, hogy uri geller még mindig él, mert tényleg nem láttam se a reklámokat sem az adásokat, de igazán mélye a társaság leír. elfordulnak tőlem, és egymás között, arra érdemesekkel vitatják meg az eseményeket.

bár a gyomrom forog tőle, de talán mégiscsak valamit kéne érettségin számonkérni a kortársakból. talán ez olyan picit mint a filmek. most jó alaposan meg fogok sérteni egy marék embert. nekem nagyon fura, hogy lehet érettségit adni valakinek, aki nem tudja, hogy az alábbiak közül ki a kakukktojás: vimvendersz, delakroá, bunyuel, antónióni, spílberg. ez azért érdekes, mert mégiscsak adunk nekik érettségit, mint ahogyan azoknak is, akik nem tudják, hogy melyik létezik, a dani-diéta vagy a norbi-diéta. pedig az egyik kínosabb társaságban, és többen tudják maguktól.

jó lenne ezt egy kicsivel tisztábban látni. pfejer azt mondja, hogy az a baj a közoktatással, hogy az arisztokraták tananyagát hozta le a közember számára, ahelyett, hogy a nép egyszerű gyermekének igényeit átgondolta volna. igen, egy arisztokratának kell tudni fejből, hogy ágis tragédiáját ki mikor követte el. lent ennek nincs értelme. talán nincs értelme. persze itt most kibukott belőlem az elitista. de tényleg nem hiszek abban, hogy elitté lehet egy népet nevelni. meg az aztán állandóan nézőpont kérdése. mármint, hogy mi elit. talán mindenki elitet nevel. csak másként. merthogy eleve másként gondol az elitre. talán mindenki fontosnak látja azokat nevelni, akiket a sors hozzá rendelt. azt meg mindnki igyekszik jóra. ez valami genetikus cucc kell legyen. azokban a csoportokban, ahol ilyen belső vágy nincs, azokban nagyobb lehetett a halandóság az evolúció alatt. vagy éppen most. persze feltéve, hogy volt valaha evolúció. ha innen nézem, akkor végtére is mindenki elitista nevelő.

de félretéve minden nevelési dolgot. nem találok egyetlen biztos pontot sem a talpam alatt, amire állva azt tudnám kiabálni a világba, hogy márpedig kikről kell tudnia valamit egyérett embernek, és kikről nem.

és azt veszem észre, hogy bár nagyon nem ismerem a kortárs médiavilágot, talán az életről elég sokat lehet tanulni nem csak ady aranyökörjéből, hanem abból is, ahogyan a médiaszemélyiségek magénélete zajlik. talán épp annyira érdekes tanulmányozni egyiket mint a másikat. talán épp annyira érdemes az egyikre időt szánni egy életből, mint a másikra. persze társaságban jobban felkapja mindenki a fejét, ha fejből idézek valaki felvilágosodáskori francia költőt, vagy pár mondat eszembejut sértetlen állapotban egy középkori gondolkodótól, mintha beszámolnék arról, hogy tegnap a barátokköztben mi és miért volt számomra érdekes. de csak ennyi. és hogy ezt mi okozza? valós tartalombeli különbség, vagy csak a csodáabogárnak kijáró tisztelet, mintha tapintás alapján tudnám megmondani egy villáskulcs méretét, vagy a vaj zsírtartalmát.




7 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://oktatasfilozofia.blog.hu/api/trackback/id/tr47529749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

meseszép 2008.06.19. 23:03:32

tán az utolsó mondatban van a lényeg. mikor, mi a fontos. mi a használható tudás. szagról felismerni az alumíniumot, vagy tévedhetetlenül tudni az árpád-házi királyokat. az én dolgom egyensúlyt teremteni ott, ahol rám van bízva egy osztálynyi gyerek. tiszteljem az ő tudásukat. ne lesöpörni akarjam, hanem építsek rá. legyek otthon az ő világukban is, és akkor talán jönnek velem az enyémbe.
remélem.
(nagyon vártam már, hogy írj :))

meseszép 2008.06.19. 23:08:05

rosszul fogalmaztam. ne jöjjenek, hanem ismerjék meg, és döntsenek róla. mi kell nekik belőle. csak belátásos alapon lehet maradandó változást előidézni.

gyuzsu 2008.06.20. 20:54:44

Nagyon érdekes, hogy esti gimiben pl. a maguktól nem kifejezetten olvasó, avagy csak bulvárszinten tájékozódó tanítványaim zöme (igaz, ffőleg a 30 felettiek) ha nem is olvassa el az olvasmányokat, de mégis érződik a hozzáállásukból, hogy ezt az elitista kultúrát értéknek tekintik, ill. azt várják el az iskolától, hogy erről halljanak valamit. Nem biztos, hogy átélt értékválasztásról van szó, de mégiscask értéknek tekintik ezt. Persze kivételek ott is vannak, de a tendencia érdekes volt számomra mindig is.
No meg néha akkora jó tud kisülni: pl. Madáchot tanítani felnőtteknek szinte élmény.
És ami még érdekes: kifejezetten konzervatív a kultúraválasztásuk.

hanger 2008.06.21. 07:48:32

meseszéppel egyetértek. ez tanári oldalról alighanem a jó megoldása a dolognak. de azért még rendet kéne akkor is rakni itt...
és az, hogy az iskolától már a diákok is azt várják, amit az, meg csak annyit jelent, hogy nehezebb mozdulni. de azt nem jelenti, hogy ez így jó.

gyuzsu 2008.06.21. 18:16:19

Nem is arról van szó, hogy jó lenne így. Szerintem arról van csak szó, hogy nem lehet egységes elvárásról beszélni, elég sokféle igényt fel lehet ismerni a mai tanulók között. Az esti, az egy nagyon spéci, de létező igény.

Az az igazán nehéz kérdés, hogy a tananayg, ami nyilván mindig is központi szabályozások mentén fog elrendeződni, az mennyit mutasson melyik világból.
No és hogy miként válogassunk tanárokat, ugyanis hitelesen mindenki a saját világát tudja átadni, egy kicsit bele tud pislogni máshova is, de igazán a sajátjában tud mozogni.

hanger 2008.06.24. 07:01:52

hát igen. a tanárválogatás. az újratermelési folyamatok egyik kulcspontja egészen biztos. de per pillanat úgy válogatjuk a képzőintézményekbe a tanárokat, ahogy nagyon nem kéne, és utána meg azok maradnak a pályán, akik vállalni tudják a tanári fizetést. vidéken még jobb a helyzet, néhol még arányaiban tisztességesnek is mondható a bér, de pest közepén a tanári fizetés fiatal pedagógus párnak albérletben nyomorogni is kevés. itt azok tudnak pályán maradni, akik hajlandók leélni magukat és éjjel dolgozni, vagy képesek a heti 21 órán felül max kettőt az iskolára fordítani, és utána másból pénzt csinálni.
ezt persze tudjuk, hiszen látjuk is, node gondolt már bele valaki abba, hogy mit jelent, miket okoz, hogy a társadalmunknak éppen ez a szegmense az amelyik tanítással foglalkozik? rémísztő.
és persze vannak az elhivatottak, akik mondjuk ezt a blogot olvassák, valószeg jobbára közülük kerül ki. de talán érdemes elgondolkodni, hogy mit, milyen értékeket, milyen világnézetet is közvetítenek ők azzal, hogy hajlandók felvállalni azt az életminőséget, amit a társadalom, így részben tehát saját maguk, magukra szab bűntetésül a tanítás magasztos feladata miatt.

meseszép 2008.06.24. 21:25:56

a vesztesek világnézetét. onnan nézve. innen meg az ostobákét.
de most nem voltam "meseszép". csak valós.
süti beállítások módosítása