HTML

oktatás-filozófia

oké, hogy van iskola, de miért? milyen jó lenne, ha összetalálkoznának azok az emberek, akik gondolnak erről az egészről valamit. valami nem aprópénzt. valami teljességgel haszontalannak tűnőt. Ha gondolatok ébrednének, inspirálódnánk. ki tudja? hátha hasznos ez az egész valahol.

Friss topikok

  • eaposztrof: Nagy érdeklődéssel kérdezem, hogy látható már valahol az akkor problémafa? Látja valaki esélyét új... (2021.01.29. 01:48) problémafa
  • hanger: :) újabban az ofoe oldalán vannak írásaim. ofoe.hu (2013.01.22. 11:06) a szakoktatás sem lehet mesés
  • Ghandino: Miért is kell megtanítani egy gyereket írásban osztani? Nos, mint reálos tanár az alábbi érveket t... (2011.12.23. 01:40) osztás
  • asdsf: De azért, hogy tanuljon valamit had mondjam el, hogy aki ebben a világban számon kéri egy emberen,... (2011.12.15. 11:20) Algernon jelenség az oktatásban
  • hanger: ez a tanárok hiábja. a tanártársadalom hibája. a tanárok összességében azért elégedettek a helyzet... (2009.09.24. 14:27) tanári fizetés

Linkblog

2008.04.17. 13:32 hanger

Algernon jelenség az oktatásban

Van egy könyv, aminek a címe: „Virágot Algernonnak” (Flowers for Algernon). Daniel Keyes írta. Egy egérkísérletről szól, amiben a fehérköpenyes tudósok valami spéci technológiára rájönnek, amivel egy egeret minden elképzelést felülmúlóan intelligenssé lehet tenni. Olyan útvesztő-feladatokat old meg játszi könnyedséggel, amiken Einstein is alaposan elgondolkodna. Hanem aztán az idő előrehaladtával az egér egyszercsak elkezd furán viselkedni. Nem érti senki. Talán rájött az egér valamire? Átlátott valamit, amit azok sem láttak át, akik a kísérletet végezték? Feszül a dráma, mígnem az egér elpusztul vagy megszökik – nem emlékszem. Talán inkább megszökik, ha már olyan baromi jó az útvesztők megoldásában. Ugyanazt a „gyógymódot” kipróbálják egy fogyatékos emberen is, aki szép lassan nemcsak meggyógyul, hanem elképesztően szuperintelligens is lesz. Annyira intelligens, hogy rájön például arra is, hogy hol a hiba abban a gyógymódban, amit ő maga kap. Tudja, hogy megint fogyatékos lesz. Még nagyjából józanul meglátogatja azt a szanatóriumot, ahol majd élni fog és később valóban oda is kerül. Remélem jól emlékszem a történetre. Most a történet a fontos.

Bár látszólag egyáltalán nem ide tartozik, de azért megjegyzem, hogy a történetekkel mindigis bajom volt könyveknél. Közoktatásban töltött éveim alatt mindig a szereplők nevét, kapcsolatrendszerét és a cselekményt kérték számon irodalomból. Hiába magyaráztam, hogy becsületszavamra elolvastam azt a bizonyos könyvet, sosem hitték el, ha nem tudtam hibátlanul leírni a főszereplő leánykori nevét, és nem tudtam a cselekményt pontosan. Jó esetben annyit tudtam a „Bűn és bűnhődés” végigolvasása után, hogy alighanem R-betűvel kezdődik a főszereplő neve, és hogy kifejezetten érdekesen évődik és meditál egy kettős gyilkosságon. Mások a fontosak nekem. Érzelmek, helyzetek, színek, szagok, hangulatok vagymi. Ahogy az íróknak is. Szerencsére ma már büntetlenül tudok olvasni. Nagy előrelépés az életemben.

De hogy visszatérjek eredeti fonalamra: az Algernon mese számomra egészen másról szól. Nem emberekről és egerekről, hanem szervezetekről. Sőt talán inkább nem is a szervezetekről, hanem szervezetfejlesztésről. Hazánkban a szervezetfejlesztés valami olyasmi fogalom, amit még alig-alig értünk. Általában egy cégre gondolunk, ami új osztályokat, részlegeket kap, vagy egy ártatlan fókabébik megmentésért küzdő gittegyletre, ami végre megfogalmazza, hogy mit és hogyan akar, vagy valami hasonlóra. Az igényesebb szervezetfejlesztők szervezetfejlesztési képe ennél sokkal összetettebb, árnyaltabb. Egyrészt korántsem kizárólagosan névennevezett, hivatalos szervezetekre gondolnak. Gondolhatnának egy szakkörre is. Három olyan ember is már egyfajta szervezetfejlesztés alanya tudna lenni, akik némi sör mellett jobbára közösen elgondolkodnak, hogy hogyan rázzák fel az iskolájukat, vagy hogyan nyugtassák meg, és akár tesznek is valamit. Amint két-három ember elkezd együtt dolgozni, például tanítani és tanulni, szerepek, feladatok, felelősségi körök kezdenek megoszlani, személyes és közösségi célok kezdenek megfogalmazódni. Eleinte ugyan hatalmas a homály, senki nem lát semmit tisztán, de valami elkezd akkoris tisztulni.

Az Algernon mesében én éppen ezt látom. Valami csoda hatására elkezdődik egy fogyatékosságból, egy állati csordalétből egyfajta tisztulás. Neuronok kapcsolódnak, bomlanak, rendszer alakul ki, megilyesmi. Egyre világosabbá válnak a dolgok. Ha valakit nagyon érdekel, akkor mázsányi irodalma van a szervezetek életének, én amúgyis kontár vagyok benne, nem akarok erről részletesen írni. Csak annyit akarok kiemelni, hogy a létrejövő szülemény ilyenkor szép lassan megfogalmazza saját létének értelmét, céljait, fogalmait, normáit, értékeit, viszonyrendszerét megmittudoménmit. Na és innen válik a dolog számomra érdekessé.

Közoktatásban, egyetemen nem túl ritka jelenség, hogy létrejönnek olyan közösségek, szerveződések, hovatovább alszervezetek, amik olyan igényeket igyekeznek kielégíteni, amikre abban az intézményben valamiért nincsenek intézményesült kiélési csatornák. Például, hogy legyen „élet”, „mozgás” valahol, ahol előtte nincs, lehessen olyasmit tanulni, amit előtte nem. Életet teremteni jó. Megosztani gondolatokat jó, jutalomértékű.

Ahogy visszaemlékszünk diákéveinkre, gyakran olyan helyszínek jutnak eszünkbe, ahol a délutánjainkat töltöttük. Lelkes fizikatanár esetében egy fizikaszertár, lelkes rajztanár esetében rajzszakkör, vagy egy nem túl ellenséges könyvtáros esetében a könyvtár, vagy a tornaterem, vagy akármi iskolán kívüli hely. Házi feladat: ki-ki gondoljon vissza. Érdemes azért észrevenni, hogy a diákok jelentős része nem azért tanul valamit mert pont az érdekli nagyon, hanem mert ahhoz van jó szakkör.

Azt látom, hogy ezek a kis szervezeti képződmények az esetek igen nagy százalékában hasonló kórfolyamat során meghalnak. Ezzel nincs semmi baj, gyakran kifejezetten üdvös is egy ilyen halál. Sikertelen a kísérlet. Sokszor viszont gyönyörűen virágoznak ezek a képződmények, majd utána úgy kezdenek bele a hanyatlásba, hogy szinte senki sem akarja, hogy megszűnjék. Virágot Algernonnak. Az ilyen szépségesen felvirágzó és utána mégiscsak megszűnő képződmények jelenségét én most ezennel elnevezem Algernon-jelenségnek.

Azon gondolkodom egy ideje, hogy miért van ez így. Elvégre a virágzás után – még ha hervadás is jön – elvileg nem kéne kipusztuljon az egész nyomtalanul.

Kedvenc kollégámmal (Blénessy Gabi) három ilyen képződménynek az életét néztük végig. Mind a három pont ugyanazt csinálta. Szétválasztódott a sötét és a világos, egyszercsak észrevette magáról, hogy létre van jőve, elkezdte kifejezni magát, kitalálni saját céljait, amik szép lassan elválasztódtak a személyes céloktól, meghatározta eszközeit, normáit. Amint ezeket megfogalmazta, kimondta és képviselni kezdte, azonnal szembeszélben találta magát. Minél erősebben állt, minél jobban kihúzta magát, minél egyenesebben tartotta a gerincét, annál nagyobb volt a közegellenállása, mígnem egy erősebb lökéssel végül kicsavarodott a gyökere.

Van az az indiános vicc, amikor megbotlik a ló és az indián azt mondja, hogy „Egy!”. Háromnál lelövi a lovat. Persze a vicc csattanója nem ez, de azért egy gondolatot jól fejezi ki. Három mérési hiba nincs. Kell, legyen valami természetes, valami szükségszerű, valami nyilvánvaló abban, hogy ezek a szakkörök, részképződmények, gyakran ilyen formában elbuknak. Azt hiszem nem csak mi élünk át ilyeneket.

Azért nevezem Algernon jelenségnek, mert az elbukására a szervezet saját maga kellene legelőször rájöjjön. Azt hiszem a megszűnésben gyakran szerepet játszik az, hogy mire meg tudja fogalmazni egy képződmény saját magát, akkorra válhat világossá, hogy céljai, normái, eltérnek a bennfoglaló iskolától, intézménytől. Persze nem a kimondott dolgokkal van baj. A kimondatlanok, amik igazán ölnek. Sőt a legnagyobb baj azokkal a csöndes normákkal van, amiknek a hivatalosan ki van mondva, hirdetve az ellenkezője. Miközben teli torokkal azt mondja egy pedagógiai program, hogy a jövő kreatív elméit neveljük, kimondatlanul ott áll lesben a „fegyelem”, a „rend”, a „tanórák alatt a csönd”, a „tekintély” és más olyan közösnek hit normák, amik egyáltalán nem biztos, hogy közösek, és egyáltalán nem biztos, hogy a fennen hangoztatott célokat szolgálja. Én úgy látom, hogy ilyesmi helyeken van a probléma gyökere valahol.

Ha valaki él egy iskolában, él egy iskolának, dolgozik egy iskolában, dolgozik egy iskolának, vagymi, akkor idővel megjelennek benne bizonyos igények. Például szeretné, ha az ő szeretett valamilyen dolga, tudása, képessége továbbadódna. Ilyeneknek a továbbadása orángutánoktól felfelé jutalomértékű, nem csoda hogy egyes pedagógusok ugyanezt megélik. Az egyszerű tantárgyszerű tartalmak átadásra gyakori kísérlet a formális oktatás ismert csatornája: bemegy az órára, megtartja, hazamegy. Van egyéb ezernyi forma is. Lehet, hogy van köztük hatékonyabb. Az igazán nagy baj egyébként a nem tantárgyszerű ismeretelemekkel, vagymikkel van. Azokkal van a baj, amik ugyan meg vannak fogalmazva helyi tantervekben, az iskola küldetés-nyilatkozatában, vagy akármilyen más tantervekben, de mégsem tudnak a hagyományos csatornán átadódni. Vagy esetleg terjedni, öröklődni, tovább élni. Például ha azt mondja az iskola, hogy az életre nevel, vagy művészetoktatási intézmény, vagy tesz a fizikai és mentálhigiéniás egészségért.

Most egy egyetemi példát fogok mondani. Valami rejtélyes okból fontosnak tartom, hogy a diákjaim vizuálisan műveltek legyenek. Ha jól csinálom, akkor idővel megtalálnak azok a diákok, akik valami ilyesmivel kielégíthetők, vagy esetleg direkte erre vágynak.

Ha én a vizuális neveléshez tartok egy órát, ahol a művészettörténet által elismert nagy emberek nagy fényképeit, vagy nagy festők festményeit elemzem fennhangon, esetleg kicsit recsitálva, akkor ha van elég tudományos rangom, akkor senki sem meri vitatni, hogy ez így jó. Ha még adok ki hozzá jegyzetet, akkor meg végképp jó. Sőt még a diákok sem elégedetlenek. Hogy vizuálisan mennyit fejlődnek a félévek alatt, és utána mennyit fejlődnek, az már más kérdés. Ezt nem nagyon kérdezi senki. Hogy esetleg még az életük más területén is fejlődnek, az meg végképp nem biztos, hogy érdekes.

Ha nem frontálisan leadom az anyagot, hanem más eszközökhöz folyamodom, amik esetleg a pedagógia, vagy a pszichológia elmúlt háromszáz évében elért eredményekre alapoznak, vagy ad absurdum a józanészre, akkor már a helyzet korántsem egyszerű. Ha vannak jól mérhető és fogható eredmények, mint pl kiállítások, albumok, nagynevű öregdiákok, neves szakemberek támogatása, akkor esetleg meg lehet győzni értelmesebb embereket, hogy ez jó módszer, jó dolog, de sajnos ez kevés. Most jön a lényeg: ha születetten nem passzol bele abba a rendszerbe, ami megszülte azt az igényt, ami miatt létrejött a szerveződés, akkor mivel később sem fog tudni belepasszolni ez a rész-szerv az egészbe, ezért egyszerűen eltaposódik. Általában olyan részképződmények jönnek létre egy oktatási intézményben, amik olyan igények kiélésére szolgálnak, amire a rendszer nem biztosít csatornát. No ez a kettő együtt az, ami az Algernon jelenséget okozza. Nem tudom, hogy eléggé érthető volt-e. Szóval van egy igény a diákokban, amit ki lehetne elégíteni. Az intézmény hangosan azt is állítja, hogy ezt szeretné. A tanár kitalálja, hogy ezt hogyan lehetne megvalósítani, aztán meg is valósítja. De azzal nem számol, hogy ez az igény éppen azért nem volt kielégítve, mert a kiélési csatornák nem passzolnak a rendszerbe. És a létrehozott kiélési csatornák, amint rendesen megindulnak, büdösek lesznek az intézmény számára, és elkezdik öntudatlanul eltaposni, mint az orrszarvú a tüzet.

Vagyis a diákok szeretnének mondjuk rajzolni. Van egy tanár, aki szívesen is rajzol. Van egy közös iskola ahol ezek a gyerek vannak és ott tanít ez a tanár. Mondjuk a tanárnak van még szabad ideje, vagy akár az iskola engedélyezi számára, hogy csináljon egy szakkört munkaidejében. Ez idáig mesés. Az iskola azt hirdeti magáról, hogy művészetre nevel és van rajzszakkör. A világ rendjén van. A baj általában akkor kezdődik, amikor a gyerekek fejlődni kezdenek. Ha van köztük olyan, aki megfogalmazza a céljaikat, akkor kezdődik a dráma. Mert milyen célokat fogalmazna meg egy ilyen közösség? Legyen minden terem fala egyenletesen fehér? Legyen egyenkeretben a keleti blokk űrhajósainak a képe a folyosón? Legyen az ének terem olyan, hogy körben színes kartonlapra hitványul felragasztott egyébként is rettenetes képek legyenek az úgymond fontosabb zeneszerzőkről? Valószínűleg nem. Ha elég jól nevel a rajztanár vizuális igényességre, akkor a diákok vizuális fájdalmat élnek meg. Olyan mintha egy tisztaságmániás csoportnak kéne egy szeméttelepen fejest ugrálnia.

Ha a felettes elég „rendszerető”, akkor ez idővel egyszerűen tragédiába fullad. Vagy a diákok és a tanár szenvednek, és egyszerűen tartalmát és erejét veszti az a szellem, amit a tanár képvisel és amit a diákok szeretnének, vagy ellenállásba kezdenek, és alattomos módon jó képeket ragasztanak a falra, festékes kézzel tapicskolják össze a rajztermet. Ennek meg attól függően, hogy mekkora bunkó a főnök, következményei vannak. Vagy a képek kiabálva összetépkedése és a fal visszafestetése a renittensekkel, vagy valami hasonló lesz a vége. Innen nincs tovább hova menni. Az utolsó fejezet az, hogy a szerencsétlen rajztanár ül a körbemeszelt falak között a termében, a sorba rendezett padoknál, ahol vizuális igényességre kellene neveljen. Minek? Ez volt a történet rajztanár oldaláról nézve.

A vezetőnek sem lehet sokkal kényelmesebb az élet. Megszokott egyfajta rendet, és esetleg mint főnök, azt látja fő céljának, hogy a rendet fenntartsa. Azt akarja, hogy a dolgok úgymond jól menjenek. Ki lehessen adni a termeket, nem iskolai célokra is akár, hogy bejöjjön belőle pénz saját projektjének, vagy az iskolának. Festékes falakkal, vagy esetleg egyenként más színűre festett padokkal ezt nem lehet. Azért ment tanárnak, mert szerette a magasított katedrát. Esetleg már azzal is gondja van, hogy a diákokkal egy magasságban álljon. És akkor jönnek valami szakkörösök, akiket még hagyott is egy darabig békében, sőt még büszke is volt rájuk, és összefestik a rohadékok a falat. Miből lesz pénz a károk helyreállítására?

Ha a rajzszakkör annyiból állt volna, hogy két-három fura gyerek, köcsögöket, félbevágott mákfejet, kockát, és drapériát rajzolt volna rogyásig, akkor rendben lett volna. Így, hogy sokan vannak, közösséggé szerveződnek, és esetleg kicsúsznak a tanár közvetlen irányítása alól, mert mondjuk esetleg van köztük egészséges öntudatú ember is, pláne ha ez egy egyetemen van, akkor már nem a tanár felel mindenért, akkor meg egyetlen lehetőség marad a főnöknek. Eltiporni. Mert különben nem áll helyre a rend. Valószínű azért szükségszerűen fojtódnak el ezek a saját magukat megfogalmazó kezdeményezések, mert felülről kontrollálhatatlanná válnak és így a hatalom birtokosainak félelme nem teljesen indokolatlan. Akkor érez taposási ingert a vezetés, ha nem tudjuk bizonyítani mi tanárok, hogy maximálisan uraljuk a szakköröseinket. Nem csak a cselekedeteiket, hanem az elvárásaikat, a vágyaikat és az álmaikat is.

Sohase magyarázz semmit rossz szándékkal, amit egyszerű korlátoltsággal is lehet! Mint szociológus hallgató, sokat meditálok ezeken a folyamatokon. Egy iskola, egy közösség, egy rendszer, egy kezdeményezés, egy csoportosulás hogyan alakul mindenfelé egymásra ható rendszerré. Talán eléggé közismert, hogy hivatkozni tudjak rá, hogy a társadalmi csoportok általában nem akkor a legelégedetlenebbek, amikor rossz nekik, hanem akkor, amikor a fejlődés mértéke kisebb, mint amit ők elvárnának. A közösség elvárása meg korántsem lecsengő vagy lineáris. Miért lenne az?!

A fentiek meg nem értik az egészet. Hálátlannak látja a főnök a rajztanárt, aki megkapta a rajztermet, még kapott esetleg húszezer forintot is pár éve zsírkrétára, és még mindig elégedetlenkedik, és annyira nem képes, hogy kordában tartsa a diákjait. Még jelen is volt, amikor a diákok kéznyomot helyeztek el a falon.

Ilyenkor mindig az erősebb nyer. Az a megfigyelésem, hogy 68 óta nem kérdés, hogy a bennfoglaló intézmény az erősebb. A tanár vagy betörik, vagy elmegy egy alternatív iskolába, ahol nem vágják a fejéhez ha kicsit átrendezi a termet, a diákok meg a legvalószínűtlenebb módon egyszerűen visszasüppednek. Megnézik előtte még azt a helyet, ahol fogyatékos éveiket fogják tölteni, megkérdezik, hogy fáj-e az elektrosokk. Utána pedig alkalmazkodnak. Az elektrosokk fáj ugyan, de kit érdekel, amikor a fájdalom emlékét is törli. Nem tudnak a neuronok úgy kapcsolódni, hogy rossz emlékké álljon össze a tapasztalás. Tudomásul veszik, hogy a világ olyan amilyen. A legelemibb emberi jogaiknak az eltiprását is könnyedén tűrik. Ahogy látom egyetemeken és közoktatásban egyaránt. A neuronok eltűrik, hogy a kapcsolatok felszakadozzanak, és az agy leépüljön. A rendező elv, meg továbbáll. Ez az Algernon jelenség.

Kutatócsoportomat tíz éve Algernon kutatócsoportnak neveztem el. A kutatócsoportban már lassan két éve beállt a klinikai halál. A fotós közösségem szintén megörökölte az Algernon nevet. Algernon Fotós Csoportnak neveztük el. Nem is gondoltam, hogy a név ennyire találó. Nomen est omen.

13 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://oktatasfilozofia.blog.hu/api/trackback/id/tr80429832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

e. 2008.04.21. 21:02:55

Erről, főleg a nomen est omen-ről, de a fotósképzésről is az első kis művészeti iskolám jutott eszembe (már megint), ami az Elő-Tér, ahol ugyan senkiből nem lett fotós vagy rendező, de kiváló előtér volt mindenkinek, aki valamit kezdeni akart a fotóval meg a filmmel vagy a színházzal. Aki nem akart, az meg "csak" egy nagyon radikális szemléletváltással és sajátos világlátással gyarapodott, hála az Elő-Tér 'atyjának', aki tulajdonképpen egyszemélyben fémjelezte az iskolát. Aztán ilyen-olyan okok miatt meghalt a suli mint oktatási intézmény (én voltam az utolsó partizán), de a tömény mag azóta is követi a többiek művészi ténykedéseit, meg szervez filmklubot, sőt, még ilyen underground szemináriumokat is! :)

No ennek ugyan a cikk egészéhez nem sok köze van, meg nem is nagy világmegváltás, csak azért írtam le, mert több szempontból is kísértetiesen hasonlít a két sztori.

(Meg lehet, hogy nem kéne beiratkoznom több művészeti képzésre, mert mind megszűnik, amint elkezdem...)

meseszép/mese, hogy szép · http://www.napsutes.blog.hu 2008.04.21. 21:23:11

mindig elgondolkodtatsz. (jó így? alápirosozta program) tényleg így van. eleinte örömmel fogadnak minden ötletet, újítást, aztán, amikor már kiteljesedik, rájönnek, nem kell ez nekünk. mi meg ottmaradunk, belelkesülve, kifosztva. eddig nem értettem, miért. most érteni vélem.

hanger 2008.04.22. 07:36:35

hát igen, kedves "e", háromnál az indián lelövi a lovát.
kedves "meseszép". sejtettem, hogy nem egyedi jelenség, amit megfigyeltem. csak azt lenne jó még tudni, hogy miért ennyire gyakori.

zoldbeka · http://www.zoldbeka.freeblog.hu 2008.04.29. 18:04:22

Azt gondolom, hogy ez teljesen normális jelenség,amennyiben születik ugyanakkor valahol máshol egy hasonló kezdeményezés, azaz valaki folytatja: lehet, hogy más keretek között, de megy tovább a "nagy kerék". Az a nem normális, ha egy rossz dolog helyett, mellett születik valami jobb, amit aztán senki nem visz tovább, így előbb-utóbb elhal (Lázár, Csodaország stb.).Hogy miért? Gőgből, érdektelenségből, féltékenységből? Ki tudja?

k 2008.05.03. 01:51:26

algernon meghal a végén. a virágot a sírjához viszik.

az oktatásról írtakkal kapcsolatban egyetértek veled. de akadnak kivételek is, és ez jó. pl. rögtön itt vagy te egynek:) meg anyukám munkája is ilyen szerintem. általános iskolában tanít rajzot. miskolcról került ide kisvárosba, rajztagozatot indított itt, azóta több tanítványa már művészeti egyetemen van és úgy látom, ebben anyukámnak is nagy szerepe van. ebben a kisvárosban a fiatalok csoda, ha egyáltalán tovább akarnak tanulni. megelégszenek egy kényelmes, semmilyen élettel. mert ha terveztek is valamit, elsikkad az évek során, anyukám viszont figyelt a tehetséges rajzosokra. elérte, hogy sokat akarjanak. tökjó. működik a módszere. na, nem kell valami bonyolult, előre megtervezett képzőművész-kiképzőre gondolni, egyszerűen máshogy tanít, mint az megszokott. pl. az órákon zenét hallgatnak (nem csak amit ő visz). pl. nem ad jegyeket külön egy-egy rajzra, összességében dönti el, ki milyen. és el tudja, mert ismeri őket. még a régi diákjai munkáiról is megmondja ránézésre, melyik kié. táborok, kiállítások, pályázatok, díjak –> figyelmet kapnak a diákok. még falat is festettek!:) /ehhez persze kell egy jó igazgató is, aki megadja anyukámnak a kellő szabadságot. szerencsés anyukám van./

szóval van kivétel. csak ritka. és tök szomorú, hogy akik kitalálják ezeket, hogy s mint legyen az oktatás, elfelejtik, ők mit kaptak vagy kaphattak volna a tanáraiktól. mert baromi meghatározó egy jó tanár az ember életében. ahogy írtad, nem érdeklődés, hanem tanár szerint választunk szakkört. nekem mázlim volt, hogy a kedvenc magyartanárom tanította később azt, ami érdekel, amiből érettségiztem, oktv-ztem, és most azt tanulom az nagy eltén…

veled is mázlim van. csupa pozitív élmény. örülök.

hanger 2008.05.04. 07:37:00

kedves k, jól esnek soraid. tiszta szívből keresnék egy kedves vidéki kis igazgatót, aki engedi, hogy ne feltétlenül sablonos legyek. sőt, megkérdezték két hete, hogy nem vállalnék-e egy alternatív iskolában igazgatói állást. nagyon szívesen vállalnám, de nincs lakásom, és gyereket jobban szeretnék mint iskolát. két-három gyerekkel, gyesen lévő nővel, albérletben, tanári fizetéssel elég nehézkesnek tűnik az élet. még nem mondtam nemet, de azt hiszem, hogy kénytelen vagyok. nem bírom a nyomorgást. elég jutott már nekem belőle.
amíg az ország elégedett a tanári fizetésekkel, addig ez marad.
lemaradt vidékeken még talán jobb a tanárhelyzet. egyrészt nehezebb a tanároknak más munkát találni, másrészt jóval olcsóbb az ingatlan, és a segéd munkaerő. kicsivel jobban lehet kijönni egy tanári fizetésből ha az embernek van kertje, meg ha mások az elvárások.
sokan mondták, hogy menjek vidékre. amerikába sem megyek. nekem ez az otthonom. szeretnék itt élni. az én kis városomban. budán.
meg félek is a falutól. szívesen lennék egy kis faluban megbecsült iskolaigazgató, de nem nagyon tudom elképzelni, hogy a falu közössége ne vetne ki magából. nem tűrném, hogy beleszóljanak a magánéletembe. ott meg azért azt nem nagyon tudják tiszteletben tartani. mindenki figyelné, hogy ki mikor jön megy nálam. az erkölcseim is nagyvároshoz vannak szocializálódva. nem tudok azt hiszem már falura menni.

IZÉ00 2011.06.30. 19:13:01

"Minden lázadás az egészre vonatkozik"
Krasznahorkai László: A Théseus-általános

Vagyis a legkisebb változtatás, az egész rendszer léte elleni támadás. Egy fal, ami a rendszerben fehér, annak mindig fehérnek kell lennie, aki átfesti, az a rendszer létét támadja meg, és ezt ilyet egzisztenciális támadásnak élik meg. Vagyis az igazgató úgy érzi majd, hogy az életét akarják elvenni, és így reagálja le. Mert a rendszerek már csak ilyenek. Ott ahol lehet falat mázolni, valószínűleg más a rendszeridegen, mondjuk a szegény gyerek, azt fel sem veszik, vagy ha közben lesz szegény, lehet akármilyen kreatív a falfestésben, nem lesz neki ott helye. Aztán talán van olyan is, ahol lehet festeni, és szegénynek lenni. Mert legyünk optimisták. De ott is lesz rendszeridegen.

hanger 2011.07.01. 06:06:36

Dejo gondolat! Koszonom. Azota otthagytam az oktatast. Soval beszantottak a helyem. Most a konyvkiadas egesze ellen lazadok. Jol megy. De talan erdemes elgondolkodni azon, miert kell folyton minden rendszert megvaltoztatnom.

hanger 2011.07.01. 06:10:37

egyebkent kedves IZE00, elolvasva megegyszer veszem eszre, hogy milyen szomoruan irsz.

ebfül 2011.07.26. 00:00:51

"miert kell folyton minden rendszert megvaltoztatnom."

Tényleg, miért?

asdsf 2011.12.14. 22:55:32

És nem akarom kiábrándítani, de ezt a dejó gondolatot IZÉ néven én írtam, és hogy örül, maga itt egy elmebeteg gondolatának. Hát így van ez, a betegség relatív dolog. Tehát nagyon kell vigyázni, mert még elkapja, aztán majd a szakember mit fog szólni, ha magára néz és észreveszi.
És azért vagyok szomorú, mert ez az elembaj tünete, nem aért mert éhes vagyok és nincs munkám, hanem az agyi leépülés jele.

asdsf 2011.12.15. 11:20:15

De azért, hogy tanuljon valamit had mondjam el, hogy aki ebben a világban számon kéri egy emberen, hogy miért szomorú, az egészen biztosan a hatalom embere. Másképp nem gondolná, hogy ez furcsa. Képzelje magát annak az embernek a helyébe aki tegnap egy késsel szíven szúrta magát egy irodában, mert elvették a jogát hogy éljen. Lene magának mersze számon kérni a szomorúságot? Azért úgy gondoljuk végig. Ez az ember megtudta, hogy évek óta kapott segélyét elveszti és nyomorult 28500 FT-ból kell megélnie, (megjegyzem annyiból amiből én most élek) és ezt ő átgondolja, és eljut oda, hogy fog egy konyhakést és a kabátja zsebébe teszi, és elmegy abba az irodába. Kicsit gondoljuk át, hogy ez az ember utazik a villamoson vagy metrón és megy gyalog, és emberek jönnek vele szemben és a kabátja zsebében ott a kés. És bemegy az irodába ahol a fasiszta bürokrata közli vele hogy mostantól 28500 Ft-ból kell megélnie ami lehetetlen. Én 50 éves vagyok az elmúlt négy évben dolgoztam és nem kellek sehova. És ez az ember 55 éves és már évek óta nem dolgozik. Nem tudom hogy van e családja akikért felelős, de talán egyedül van. És tudja hogy neki vége, és akkor szíven szúrja magát egy késsel. És ez egy kis színes a bulvárhírek között. Hát így játszadozzon tisztelt uram az ilyen szegény emberrel mint én. Hogy legyen tisztába vele, hogy én és a gyerekem ennyiből élünk mint maiért ez az ember meghalt. Hát így fenyegetőzzön bírósággal, hogy lássa mit tesz. De ha maga a hatalom embere, akkor minden hiába, akkor maga is csak egy fogaskerék. A kedves felesége meg ne féljen tőlem mért én még az életben nem bántottam senkit inkább engem szoktak. Mint ahogy maga is tette.
süti beállítások módosítása