HTML

oktatás-filozófia

oké, hogy van iskola, de miért? milyen jó lenne, ha összetalálkoznának azok az emberek, akik gondolnak erről az egészről valamit. valami nem aprópénzt. valami teljességgel haszontalannak tűnőt. Ha gondolatok ébrednének, inspirálódnánk. ki tudja? hátha hasznos ez az egész valahol.

Friss topikok

  • eaposztrof: Nagy érdeklődéssel kérdezem, hogy látható már valahol az akkor problémafa? Látja valaki esélyét új... (2021.01.29. 01:48) problémafa
  • hanger: :) újabban az ofoe oldalán vannak írásaim. ofoe.hu (2013.01.22. 11:06) a szakoktatás sem lehet mesés
  • Ghandino: Miért is kell megtanítani egy gyereket írásban osztani? Nos, mint reálos tanár az alábbi érveket t... (2011.12.23. 01:40) osztás
  • asdsf: De azért, hogy tanuljon valamit had mondjam el, hogy aki ebben a világban számon kéri egy emberen,... (2011.12.15. 11:20) Algernon jelenség az oktatásban
  • hanger: ez a tanárok hiábja. a tanártársadalom hibája. a tanárok összességében azért elégedettek a helyzet... (2009.09.24. 14:27) tanári fizetés

Linkblog

2008.08.27. 10:33 hanger

a szakoktatás sem lehet mesés

volt egy tanítványom aki virágkötő lett. én a virágkötést nem tartottam sokra egészen addig, amíg az anyjával nem találkoztam, aki szintén virágkötő volt. kirándultam is vele. megáll egy akármilyen réten, kézbevesz egy marék akármilyen vadvirágot, és olyan csokrot köt belőle, hogy sírni lehet tőle, vagy visszatarthatatlan eufória önt el, vagy akármi. egyszerűen ki tudja magát, az érzéseit, a gondolatait fejezni csokrokkal. amikor rendel tőle valaki egy csokrot, akkor meg mindig csinál valami ippeg elfogadhatót de tök sablonosat. hosszú évek kitartó pedagógiai munkája volt, mire rá tudtam venni, hogy nekem csináljon olyan csokrokat, mint ha magának csinálná.

ilyenkor mindig szégyenérzete van, és végeláthatatlanul szabadkozik, hogy hát ez így nem az igazi, és nagyon sajnálja, hogy ilyen lett, pénzt is csak nagyon nehezen hajlandó ilyenért elfogadni stb... akinek aztán viszem a csokrot, az meg ha egy kicsit is érzékenyebb az átlagnál, akkor vigasztalhatatlanul könnyezik, vagy fékezhetetlenül a nyakamba ugrik, vagy akármi, és évek múlva is pontosan emlékszik a csokor minden apró részletére. ezek olyan csokrok, amiket ülve nézni kell. jobb mint egy esti film. no ilyen ez a virágkötő nő.

a legbosszantóbb az egészben, hogy hiába küzdök ugyanazzal a marék virággal ugyanazon a réten, egyszerűen nem bírok még hasonlót sem csinálni, neki meg pár mozdulat az egész, ha épp nincs alkotói válságban.

amikor végezte a virágkötő szakiskolát, akkor már rég tudott virágot kötni, csak valamiért kellett neki a papír. végigbukdácsolta a sulit. azt mondták neki, hogy rendezetlenek a csokrai, igénytelenek stb. ippeg meg lett a papírja, de azóta nem tud úgy boldogan virágot kötni, mint előtte. a gátlásai onnan vannak.

más:

gyerekkoromban a konyha elég nagy részben a gyerekeké volt. a három fiú közül leginkább az enyém. sok éven keresztül főztem sok emberre. nagyanyám volt otthon, de ő olyan családból származott, ahol nem tanult meg főzni. amikor az ötvenes évek nem szépen alakult nekik, akkor hirtelen tolmácsnak ment el, és akkor sem tanult meg főzni. akkor már anyám vette át az otthoni konyhát gyerekként. valahogy nálunk is így alakult, csakhát más történelmi háttérben. akkor persze nehéz volt ez nekem, de nem bántam meg. kicsit későb megtanultam, hogy a nők "lelkéhez" a legrövidebb út a gyomrukon keresztül vezet. bér ezt férfiakra szokták mondani, de szerintem egyáltalán nem igaz. inkább fordítva. összekeverik az okot az okkozattal. egy nő akkor kezd jól főzni egy pasinak, ha már akar tőle valamit, és hát akkor persze, hogy a pasi is akar valamit. viszont egy nőt tényleg meg lehet igézni egy tányérral, amin olyan ízek vannak, amikről még sosem hallott. szerencsére kulinárisan annyira tapasztalatlan ebben az országban a döntő többség, és annyira ki van éhezve a jóra (amiről nem tudnak), hogy egy tányér igényes étellel már ágyba lehet vinni majdnem mindenkit.

egyébként nekem is szörnyen intim dolog a főzés. azt talán megbocsátaná a feleségem, ha valakivel eltöltenék pár éjszakát, de hogy valakinek főzzek tiszta szívemből, utolsó idegszálammal is ráhangolódva annak a valakinek az ízlelőbimbóira, azt alighanem nehezebben tudná elviselni. de ez most nem fontos. a lényeg, hogy egy ideje nem találok olyan munkát, amilyet szeretnék, és eldöntöttem, hogy addig egy kicsit továbbképzem magam kulinárisan. van budapesten 6-7 olyan séf, akik tényleg nagyon tudnak főzni. ebből kettő michelin csillagos, ők most jöttek be az országba, és én nem beszélem a nyelvüket.

tegnap bátyámmal, aki jobbára gourmand, kiválasztottunk budapest három legjobb konyhájú éttermét. elmentem ma mindháromba, hogy közöljem: a séf mellett szívesen tevékenykednék. és ha hagynak tanulni nem túl jelentős pénzt kérnék. egyikben nem volt ott a főnök, a másikban kedvesen elutasítottak, a harmadik, ami egyébként sorrendben az első és egyben legszimpatikusabb volt, ott a következő párbeszéd zajlott:

- jónapot, a főnököt keresem. illetve pontosabban munkát keresek. - fél percet várnom kellett, míg megjött a főnök (az egyik asztalnál beszlgetett), séfegyenruhában volt és szimpatikus volt
- jó napot, miben segíthetek?
- munkát keresek
- milyen munkát?
- szeretnék nagyon profi szakács mellett lenni...
kicsit gyanakvóan kérdezi:
- ön egy másik étteremben séf?
- nem, semmilyen étteremben nem dolgoztam még
- van valamilyen élelmiszeripari végzettsége?
- abszolút semmilyen
- szakács végzettsége? - kicsit feszültnek látszik, ideges a szeme
- az sincs
- (megkönnyebbülten sóhajt) ezt örömmel hallom, akkor folytathatjuk a beszélgetést

pár percen belül kiderül, hogy elküldött volna, ha volna szakács végzettségem. nem szereti ez a séf olyanokra vesztegetni az idejét, akiket már teljesen elrontottak az állami szakácsképzőben. kedden reggel kezdek mellette dolgozni, leselkedni.

nem tudom érthető-e tisztán: annyira rossz szerinte a szakácsképzés magyarországon, hogy maga a tény, hogy valaki oda járt egy ideig, az elegendő ok arra, hogy menthetetlennek nyilvánítsa, és ne vesztegesse az idejét rá. amennyire látom, a virágkötészet oktatása sem lehet sokkal jobb bőrben.

mi van kis hazánkban az oktatással? ahova tenyerelek, mindenütt csak a szar?

20 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://oktatasfilozofia.blog.hu/api/trackback/id/tr20635422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IZs 2008.08.28. 20:29:47

Kedves Hanger!
Egy éve még a szakoktatásban dolgozó mérnöktanárként reagáltam volna, kicsit védtem volna a jó sulikat, kicsit dicsekedtem volna bezzeg mi milyen jók is vagyunk, és vannak azért biztató jelek is. Még egy utólsó évfolyam és aztán 2009 júniusában vége. Helyettünk nincs Tiszk, csak most írják a újra pályázatot, a régi helyén más épül, mikor lesz abból új korszerű képzés aki most érettségizet az mit csinál addig? De a kérdés az volt miért rossz a szakképzés ?( az említett séf szerint javíthatatlanul rossz), A harminc diák harminc ismeretlen munkahelyre harminc különböző munkakörbe kerül a végzés után, lehetséges lenne mindegyiket úgy a helyi elvárásoknak megfelelóen képezni? Biztos alapokat adhatunk nekik a suliban és az önálló logikus gondolkodás képességét fejlesztjük, hogy a helyi feladatokat minnél hamarabb megtanulja. Nyilván a munkáltató azt szeretné a kész lenne, de az lehetetlenség, már persze szerintem.

hanger 2008.08.28. 21:39:55

kedves IZs, nem ismerem a hazai szakképzést. talán nem volt szép tőlem így véleményt mondani. biztos nagyon nehéz feladat elé van a szakképzésben is minden tanár állítva. nem hiszem, hogy ne állna a többség becsülettel helyt, amennyire csak tud.

de valami biztosan nem stimmel, ha csak úgy mehetek el egy igazán előkelő étterembe a séf balkezének, ha meggyőződött róla, hogy nem jártam séfsuliba. valami nem stimmel.

IZs 2008.08.28. 22:14:50

Semmi se stimmel a szakképzésben,kb. 15 éve reformok sorozata, hangzatos gyógyszövegek a fejlesztések igéretével, nem szakembereket akarnak képeztetni hanem a munkaerőpiaci elvárásoknak maradéktalanul megfelelő munkavállalót, óraszámok hol csökkennek, hol meg el tünnek fontos ismereteket tarmalmazó tárgyak, a szakképzés tanárain és szakoktatóin kérve számon sok olyat ami felesleges. De a lényeg az hogy iskolában szerintem is csak az alapokat kellene tanítani, olyan alapvető képességeket és készségeket kialakítani-fejleszteni úgy,hogy éjjel álmából felkeltve se kelljen gondolkoznia hanem reflex-xé válljon, de ez drága dolog sok kidobandó selejt sok energia,de eléd az alapgépekkel felszerelt műhely, erre nincs Eus pályázat, működtetésre meg pláne. Az utólsó gond a kor, 14 évesen fejleszthető-fejlesztendő képességek 20 évesen nehezebben mennek, és sok gyerek szinte semmit se csinál szívesen, legkevésbé egy olajos-koszos álló munkát, 20 évesen késő a jól végzett sikeres munka örömére ráébreszteni ( talán nem mindegyik) tanítványunkat.
a tanárok pedig eléggé magukra vannak hagyva, a sok pénzért gyártatott sdt anyagok, olyan szintűek, hogy nem égetem magam a használatával, jó vagy akár megfelelő tankönyv nincs, ami van borzasztó drága, marad a fénymásolás, saját jegyzet ( inkább ollóval írt). a becsülettel helytállás pedig két szélsóség átlaga, vannak lelkesek és szakmailag kivállók, vannak begyepesedett kövületek, alkeszek, és sértődötten odébb állók. Még egykét átszervezés, nyugdíjba megy a szaktanárok zöme, fiatal mérnök ennyi pénzért nem fog elmenni tanítani.
A séfség valami extra lehet, gépészeknél ez szerintem nem jellemző,keresik a gyerekeinket, eddig jó hírünk volt, most már más néven telephely vagyunk még egy évig, azután kidobjuk a dolgainkat a kukába és vége.

hanger 2008.08.28. 23:07:01

szép perspektíva. azt hiszem nem tévedek nagyot, ha jogosnak vélem hozzátenni a virágkötők, séfek mellé a gépészeket is. és újfent megjegyzem, ahová csak tenyerelek, ott a szarba tenyerelek.
vészmadár vagyok, vagymi????

Csavarhúzós 2008.08.28. 23:46:09

Az ízlelőbimbókról: ezt sohasem értettem, hogy hogyan képesek emberek lelkesedni inyencségekért vagy márkás borokért. Nálam egy vakteszten egy kettőszázötven forintos félédes vörösbor lett a nyerő :-)
1931-ben a Dupont cégnél robbanás történt egy laborban. Általában nagyon hasznosak az ilyen robbanások a cég szempontjából, de most csak a tudomány haladt előre tőle. Arthur Fox vegyész éppen fentil-tiokarbamidot (azóta csak PTC) állított elő, és a szétszóródó PTC az egyik kutató szájába jutott, aki rendkívül keserűnek érezte. Arthur Fox is megízlelte, de ő semmit nem érzett. Ezután lelkesen kísérletezni kezdett: kollegáinak PTC-mintákat osztogatott, és azt tapasztalta hogy 25 százalékuk nem érzett semmit, 50 százalékuk egy kicsit keserűnek, míg a maradék negyed kellemetlenül keserűnek érezte.
Későbbi kutatások a PTC-érzékelés képességét egyetlen génre vezették vissza, az is kiderült hogy az ízlelőbimbók számát szabályozza. Míg a szuperízlelőknek (akik a ptc-t kellemetlenül keserűnek érzik) négyzetcentiméterenként 1100 ízlelőbimbója volt, addig a nemízlelőknek (amilyen Arthur Fox is volt) csak 11 volt per négyzetcenti.
>egy tányér igényes étellel már ágyba lehet vinni majdnem mindenkit
-Aki PTC-negatív, azt nyilván azért, mert a kaja nem elégítette ki :-)))

Csavarhúzós 2008.08.28. 23:59:57

Update: kotorásztam kicsit, a fentiek Dean Hammer- Dean Copeland: Génjeink c. könyvében van.
De úgy tűnik, hogy a PTC-érzékenység nem általában az ízlelőbimbókról, hanem egy speciális receptorról szól.

www.kristalyakademia.hu/taplalkozas/tudomanyos_hirek/2006_oktober/miert_erzik_nehanyan_kellemetlennek_a_keseru_izeket

hanger 2008.08.29. 07:49:01

a 25%nál tényleg biztosan jobb az én tapasztalati arányom. de tény, hogy korántsem törekedtem arra, hogy reprezentatív legyen a minta összeállíása. :)

egyébként kulinárisan is lehet valaki művelt vagy műveletlen... a ráhangolódás az ízlelőbimbókra, az éppen azt jelenti, hogy mindenkit az ő szintje "fölött" egy picivel kell meglepni. a ráhangolódás éppen azt jelenti, hogy furmányosan kifigyelem, hogy mi az, amivel nagyot lehet az adott ember ízvilágán tágítani.

borokra is ugyanez vonatkozik. ja és az ár nem mond valami sokat. a kereskedelmi forgalomban lévő bock borokok vakteszten általában kifejezetten nem árértékarányosan szoktak szerepelni. egy hónapja voltam boros vakteszten, és én egy 430ftos bort tettem második helyre. és nem voltam azzal egyedül. és itt jegyezném meg, hogy az esküvőmön dunaföldvár év bora volt az ital, és annak litere 600 ft volt. lazán felveszi a versenyt pl bock józsi kereskedelmi boraival. kb huszan jöttek oda esküvő után, hogy a bort honnan szereztem. ennél még viccesebbet tudnék mesélni sajtokkal.

egyébként szoktam a nőmmel gyakran vaktesztelni. nagyon hasznos. de az is igaz, hogy van akinek arra van szüksége a katarzishoz, hogy tudja, hogy nagyon drága az a pia amit iszik. hát azt sajnálom.

a receptorok száma meg olyan dolog, hogy amennyire tudom, nem azon múlik, hogy az ember mennyire érez dolgokat. hanem a szagláson.

Csavarhúzós 2008.08.30. 00:29:48

A receptorokban igazad lehet, aki a PTC-t nem ézi keserűnek, az más vegyületeket még annak érez, de egyik sem egy kulináris élvezet. Nátha esetén tényleg egészen ízvesztettek az ételek is. Bár érdekes hogy apámnak sincs szaglása meg anyai nagymamámnak se volt. Nagymamámnak minden mindegy volt az evésben, képes volt párhuzamosan enni a lekvároskenyeret a savanyúságot meg a sültcsirkét, apám azért tartja a klasszikus sorrendet.
A szaglás is egyéni, azaz nem csak a van-nincs kategóriában mozog. Itt csak egy vegyületről van szó (a keretesben), de az a benyomásom, hogy sokféle ilyen szelektív "szagvakság" van. (Túl azon, hogy a szagokra lehet érzéketlenedni, mondjuk a sertéstelepi dolgozók már nem érzik...)
totalcar.hu/magazin/kozelet/bmwfahrert/
Szóval feltételezésem szerint már az az információ, amit egy-egy ételt fogyasztva a receptorok az agyba juttatnak, már eleve egyénfüggő. (Az meg külön kérdés, hogy az agy mit kezd ezzel, szerintem sok felnőttkorban megkedvelt ételnél nem a receptorok változtak meg, csak az attitűd)
De a lényeg, amit kérdezni akarok: a szakács a lényeg, vagy a vendég? Szerintem a szakács, akihez szelektálódnak a hasonló receptorbeállítódással rendelkező vendégek - azaz nem hiszem hogy van olyan szakács, aki olyan étellel tud elképráztatni valakit, amit maga nem tart finomnak. Olyant is el tudok képzelni, hogy ha nagyon motivált a vndég elképráztatásában (romantikus főzés másneműnek esete pl.), akkor képes megtalálni a közös halmazt, amit mindketten finomnak találnak.

Anyám egyik vad vegetáriánus korszakában pl. annyira elvhű volt, hogy bele sem kóstolt a húslevesbe, amit a család húsevő részének készített. Kábé ilyen lehet, ha spárgás vagy gréprfútos kaját készít az, aki nem szereti az adott ízt (holott van akinem meg az jön be)

Na, a szakoktatásról megint nem írtam. (Lakást újítok fel, esténként ránézek a netre, de sok időm nincs) Lényeg hogy rosz, de nem ezért. Te itt művészetről írtál, márpedig arra nem lehet képezni, tényleg nem lehet mindenki híres tizenöt percre, mert akkor senki sem az.
A nagynevű séf lehet hogy azért nem akar szakácsokkal foglalkozni, mert azok nem tisztelik eléggé: "mindketten szakácsok vagyunk, csak neki jobbak a receptjei". Miközben ő alkot, nem algoritmust követ. De tanítani csak algoritmusokat lehet. Engem se lehet megtanítani verset írni, de mondjuk némi gyakorlás után biztos tudnék hexameterben beszélni érdektelen dolgokról.

Csavarhúzós 2008.09.02. 22:59:10

(folyt.)
Szóval a fenti példát elég nehéz lenne elmondani hentessel vagy fűtésszerelővel. A szakoktatás konkrét "recepteket" és végrehajtási készséget tanít adott részterületre.
Probléma van vele igen sok, úgyhogy biztos kihagyok párat.
1. Már csak a Gauss-görbe legalja tanul szakmát, az lesz szakmunkás, aki régebben betanított munkás lett.
2. Kötelező és ingyenes, így az alulmotiváltak is bent maradnak a rendszerben és ellehetetlenítik azt. A tankötelezettséget felemelték 18 éves korra, és nincs olyan fegyelmi vétség (bűncselekményeket is beleértve) amire hivatkozva a tanulói jogviszony megszüntethető lenne. Régen fordított rendszer volt. Az általános elvégzése után 14 évesen próbálhatott boldogulni mindenki. Aki szakmát akart szerezni, az elszegődött egy mesterhez, akinek ez nem volt jó, mert egyrészt konkurenciát nevelt magának, másrészt az oktatással töltött idő számára kiesés a termelésből, ezért az inasnak kemény munkával kompenzálni kellett ezeket a hátrányokat. Apám inaskorában reggel héttől este hétig tartott a munkaidő (egy rövid óra ebédszünettel), szombaton csak délután négyig. Ez kicsit sok egy tizennégy-tizenöt éves gyereknek, de alaposan meg is tanulta a szakmát. Tudta, hogy ugyanennyi munkával segédmunkásként már pénzt is kereshetne - azaz ha nem is kápéban, de pénzbe került a tanulása, igyekezett tehát ellesni minél több mesterfogást. Ja, volt elmélet is, két hetente egy nap, amitől a mestere mindenféle indokkal igyekezett távol tartani, hogy majd ő megtanítja azokra a dolgokra, amire a szakmában szükség van.
Ma eleve tizedik osztályig alapképzés van, holott az általános iskola csak nyolc osztályos. A 9., 10. osztály sok esetben értelmetlen, így nálunk is, mert minden iskolánkban tanított szakma bemeneti követelménye a befejezett nyolc osztály. Azaz bármit csinálhat, meg is bukhat, lényeg hogy óránként hatvan perces sebességgel öregedjen, és elérje a 16 évet, hogy mehessen szakképzőbe.
A munkanélküliekkel is úgy van, hogy ha bizonyos ideig nem talál munkát, utána már annyira idegen neki a munkakultúra, hogy ha valami véletlen folytán elhelyezkedik, hamar felmond. A 9.-10. osztályban megtanulnak tengeni-lengeni, erőfeszítés nélkül élni, így később a szakma tanulásához is így állnak majd hozzá - vagy legalábbis némileg erodáltabb személyiséggel, mint 14 éves korukban. A reform előtt 3 év volt a szakmunkásképzés, amiből minden második hetet, összesen másfél évet töltött a munkahelyen. Ma a 14 évesekből négy év alatt lesz szakmunkás, ebből egy évet töltenek a munkahelyen, azaz másfélről három évre nőtt az iskolában töltött idejük. Ez persze pénzbe kerül, csodálkozott is a PM, hogy mi van: diák egyre kevesebb, tanár meg nem fogy, hogy van ez; aztán több lépcsőben felemelték a kötelező óraszámot 18-ról 22-re. (=fásultabb tanárok)

hanger 2008.09.03. 11:12:14

nekem azon jár az agyam, hogy kéne egy szép nagy problémafát felállítani. interaktívan. amiben mindenféle okozati láncokat indoklunk. azt látom, hogy bazinagy a káosz. nyolc különféle csatornán okoz bajt, ha rosszul nyúlnak bele a rendszerbe.

egyébként a séf balkezeként, ahol most dolgozom, 13 órás a munkanap. tény, hogy csak heti öt napon. senki sem pihen napközben, és húsz perc az ebédszünet. viszont tegnap annyit tanultam, amennyit nagyon-nagyon nehéz lenne elhinnem, hogy egy év szakácsképzőben fel tudtam volna szedni. és végigkóstoltam mindent. elképesztő, hogy milyen jó kaják léteznek az univerzumban.

Csavarhúzós 2008.09.05. 22:40:06

-A problémafa az mi?

-Akkor Te a régi, jól bevált, iskolarendszerenm kívüli módon tanulsz :-)

Folytatom a szakképzés problémái sorozatot:
-Nagy probléma a legfelsőbb szintekig elérő kontraszelekció, és ezzel összefüggésben a nívótlanság. Az informatika részébe látok bele elsősorban, de mások más területekről is hasonlót mondanak. Az OKJ (Országos Képzési Jegyzék, egyben a szakmák követelményrendszere, központi programja, stb.) minden olyan szakmai része elavult/értelmetlen/hibás/inadekvát, stb. ahol a nem-állami szféra nem segített be. A régi OKJ-ban egy ilyen informatikai szakma volt, a Cisco-nak köszönhetően, a Hálózattelepítő. A többit még megcsinálták a DOS-os időkben, kicsit foltoztak rajta a 1997-98 környékén, mikor azért már muszály volt (windows95, linux terjedése miatt) aztán 2007-ben is még a tíz évvel korábbi sillabusz alapján állították össze az írásbeli vizsgafeladatokat. Akinek van 7 megányi kedve, az letöltheti innen a 2007-es Gazdasági Informatikus II vizsgák feladatait és megoldásait:
www.csob.hu/system/okj/ginf/07/info.pdf
Az a legviccesebb, (fekete humor), amikor az egykor jó válasz időközben helytelenné vált, de a megoldókulcs szerint még helyes. Például a vírusok a megszakítások segítségével ragadják magukhoz a vezérlést. Vagy hogy joker karakterek használatakor biztos, hogy mindig a "?" áll előbb, nem a "*" - ez a DOS-ban így volt, mert a csillagtól jobbra már nem figyelt semmit, de a ma elterjedt rendszerekben nem így van.
Nem csak az elavultság miatt pocsékak a vizsgatesztek, de teszt-technikailag is. Például borzasztó, amikor a megoldókulcsban mesélni kezd kifejtős kérdésben olyanról is, ami nem szerepelt a kérdésben. Ha a diák éppen nem abba az irányba aszociált tovább, akkor nem jár a pont - így gyakran van, hogy a próbaképpen mindig általam is megírt teszt nekem se lesz ötös.

Az új OKJ alapjában jó ötlet: jó hogy modulrendszerűek a képzések, sokkal könyebb a felnőttkori pályakorrekció. De a kivitelezés botrányos. Példaképpen itt egy kollega levele:
lista.sulinet.hu/pipermail/techinfo/2008-September/038355.html

Jó ötlet volt még az oktatási azonosító (mert az oktatás sok esetben az állam megfejése volt, esetleg később bővebben...)

Rossz ötlet volt a 18 évig tartó tankötelezettség, ami most megy felmenő rendszerben, és idén buknak ki először a kidolgozatlanság problémái, mert mi van, ha a diákot kiteszi a gyakorlóhelye, mert ittas, lop vagy netán maga a munkahely szűnt meg? Kötelező neki menni, de hová?

Nem vagyok benne biztos, hogy a sokmilliárdot elnyelő TISZK (Térségi Integrált Szakképző Központ)-ek jók lesznek. Azok a cégek képeznek jól, akik a kiképzett diákok jelentős részét aztán alkalmazzák is. Hiszen magának neveli őket. (Pick, mondjuk) Az állami TISZK-ben kinek lesz érdeke a szakmai nívó? (Kamarák, ha-ha, később esetleg bővebben...)

hanger 2008.09.06. 08:01:54

problémafáról írok egy külön postot, mert azóta sokat gondolkodtam rajta.

amiket írsz, arra meg csak azt tudom mondani, hogy igen. kontraszelekció, nem megfelelően megteremtett motivációk, alulfizetett pocsék munka, állami mutyulgatás, urambátyámozás.

senkit nem érdekel a minőség, a hatékonyság, a szakmai célok. ha valaki állami szervezetben hatékonyan dolgozik, és nem panaszkodik, pillanatok alatt azt veszi észre, hogy egy osztálynak, vagy tanszéknek csinálja egyedül a munkáját, de egy vassal sem kap többet azoknál, akik szinte semmit sem csinálnak, be sem jönnek. a legszarabb munkaerőket sem lehet nagyon könnyen lecserélni, mert azért a pénzért amit fizetnek, nehéz újat felvenni. meg hát a főnök sem érdekelt a minőségi, vagy hatékony munkában. inkább nyalási vagy könyöklési célokra használják fel az esetlegesen felkínálható státuszokat. ilyen egyszerű.

eszembejut egy régi, kicsit bugyuta tanmese.

egy lelkes plébánosnak valamikor a reneszánsz idők közepén, valahol a bukolikus idill hepicentrumában van egy lelkes tanítványa. boldogan hisznek együtt istenben, tanítanak, és tanulnak, olvasnak és imádkoznak. a tanítvány boldogan készül a papi pályára. hanemegyszer a szentelés előtt közli a novicius, hogy ő márpedig meg akarja nézni a katolikus egyházat teljes mivoltában, mielőtt beszentelik. próbálja lebeszélni az atya róla... nem megy. el is megy egy teljes évre a világban a jelölt. ekkor uralkodik 13leó pápa, aki sok botránya tetejében még szifiliszben is halt meg. az egyház a bucsucéduláival és boszorkányüldözésével a kor gondolkodói szerint sem volt a legkevésbbé sem keresztény. a plébános lélekben már le is mondott tanítványáról, ahogyan elképzelte tisztalelkű alattvalóját belépve a kuplerájjá változtatott vatikáni központba. hanem a tanítvány pontosan egy évvel később váratlanul megjelent szenteltetni magát.

kérdezi a pap, hogy ennyi rútság után, amit látott, még mindig tud hinni? és a kispap azt válszolja, hogy most győződött meg arról igazán, hogy van isten. mert ha ekkora szenny és mocsok közepette is lehet valahol egy kis helyen valami jót csinálni, az csak isten műve lehet.

amikor elnézem az egyetemeinket, a közoktatásunkat, azt kell mondjam, fel nem tudom fogni, hogy hogyan lehet ennyire jó. hogyan tud még mindig beszédre és mozgásra képes embereket kibocsátani magából a rendszer. valahol hátul kell legyen valami végtelenül bölcs eszme, egy oly szent akarat, amit régebbi korokban istennek hívtak.

IZs 2008.09.07. 01:12:51

Keves Csavarhúzós!
Kösz, hogy felraktad a levelet, Tavaly és elötte sokat vergődtünk az új OKJ-s képzéssekkel : továbképzés NSZI-ben, hozzáférhető anyagok letöltése, hogyis lehetene valami jobbat csinálni annál ami eddig ment nálunk és hát dög nehéz volt a diákoknak ( Aut.techn), a nekünk rendelt Tiszk ( persze még csak papíron az, hisz eddig sok változást nem tudtak nulla forintból megcsinálni) a mi sulinkból egy szaktanárt se vett át, olyan messze van tőlünk, hogy gyerekeink se mentek oda ( az is kérdés Ök vajon mit csinálnak, találtak e képzést vagy munkanélküli segélyért éállnak sorba) , most már biztosan tudom pár év kell hogy ebből a Káoszból az iskolák kialakítsanak valami működő képes dolgot, de aki most kezdi a szakképzést az ezt megszenvedi, ha 3-4 év alatt megépülnek az új Tiszkek , új műhelyekkel az majd jó lehet, de Bp. miért nem működhetünk a meglévő, sok pénzen kialakított régi iskolákban addig, ez a köztes semmi nem lehet hasznos senkinek.
A modul rendszerról sokáig azt gondoltam tananyagmodulokat jelent majd az jó lenne, de ezek nem ilyenek, hanem vegyes felvágottak és a vizsgarendet se értem igazán, mert más az iskolarendszerű és más az azon kívülieknél, Nonszensz, ha egy szakképzettség vizsgája más ha valaki iskolában tanulja és más ha azonkívül?
És azt hiszem ez az egész arról szól nekem, hogy sok éve olyanok dolgozzák ki ezeket a szabályokat akik még véletlenül se jártak iskolába legalább 20 éve, és halvány fogalmuk sincs a diákok tudásáról, hozzáállásáról, terhelhetőségéről fegyelmezettségéről, de az iskolák anyagi lehetőségeiról se.
Vissza a levélhez, az új rendszer egyik beharangozott előnye az lenne, hogy a modul rendszer megkönnyíti a további szakmák tanulását stb, de könyörgöm ha minden képző a központi programot a saját elképzelései szerint alakítja tanítható anyaggá akkor nincs átjárás az egyes képzőhelyek közt, és úgy tudom az egyes modulokhoz se tankönyvek se más segédletek nincsenek, hisz aug 20.-tól szept 1-is ezek nem készülhettek el. Mitól lesz ez jobb, korszerűbb, hatékonyabb, ha ezt megmondaná valaki!

hanger 2008.09.07. 10:50:16

egészen addig amíg a pedagógus valahogy majdcsak megoldja a problémát, addig semmi oka nincs fentről aggódnia senkinek a kicsit izzasztó törvénymódosítgatások miatt. ha azt tapasztalom, hogy a bejárónő ugyanúgy takarít, ha elfelejtek mosogatószerről gondoskodni, akkor legközelebb más alapvető dolgokkal sem fogok törődni. majdcsak megoldja valahogy. én azt látom, hogy hazánk felsővezetése egy "majdcsakmegoldjákvalahogy a pedagógusok" szemlélettel gondolkodnak. és azt hiszem, teljes joggal. hiszen eddig mindig valahogy csakmegoldották a pedagógusok akármilyen hülye dolgok voltak közülöttük. ilyen egyszerű a magyarázat.

IZs 2008.09.07. 16:51:10

Én már nem, prémium évesként mégegy év, ha nem kellettem a akkor, ne hívjanak, ha nem lesz tanár aki majdmegoldja, és a "majdcsakmegoldjákvalahogy a pedagógusok" szemlélettel együttjáró 'ellenőrizzük, mert megbízhatatlan" és az "ezértisazértis az iskola a hibás" eljárások ami miatt ezt most nem érzem cserbenhagyásnak

hanger 2008.09.07. 17:17:22

már miért lenne ez cserbenhagyás? ez is csak egy szakma, és csak egy munkahely.

oregszaki 2008.11.09. 00:13:13

„Semmi se stimmel a szakképzésben” íja valaki. Hát miért éppen ez lenne rendben. Jó a szakácsnak, neki legalább eszközei vannak, de milyen eszközei vannak egy eszközigényes szakmának. Esetleg a lakatosnak van még reszelője, amivel még az apja reszelgetett kalapácsot. Hát így állunk. A TISZK (Térségi Integrált Szakképző Központ)-okban kik fognak ülni, akik éreztek már olajszagot, most nem olajcserére gondolok. Elég rákattintani egyikre másikra. Ezért a pénzért kidobhatnák úgy ahogy van a teljes oktatógépparkot és mérőeszköz állományt és a kor színvonalának megfelelőekkel kellene pótolni. Általános alapokat kellene a gyerekekkel elsajátíttatni, magabiztos műszaki rajz olvasás. Európai, nem európai. Modern technológiák elsajátítása mint pl. cnc megmunkálógépek programozása. De amíg azt tanítják, amit az oktatók, a tanárok tudnak és amilyen eszközök vannak, addig alakulhat annyi bizottság, hogy minden tanuló mellé jut majd egy, de az újságok tele lesznek álláshirdetésekkel. Érdemes kattintani egyikre másikra és arra is, hogy milyen képzést nyújtanak az iskolák. Nem őket bántom. Ők biztos a legjobbat adják ki magukból, de hiába tanul meg a gyerek kiválóan bánni a logarléccel -jó ez túlzás volt- ha nincs erre a tudásra szükség. Amire szükség lenne az az, hogy az iskola konvertálható ismereteket adjon, erős alapokkal. Akkor majd kis átképzéssel menne a dolog, úgy mennének át egyik szakmából a másikba, mint kés a vajon. És egy kis idegen nyelv, nem kell nyelvészprofesszorokat képezni, hanem értsenek és értessék meg magukat a nagyvilágban.

hanger 2008.11.09. 12:36:57

azt látom ezzel a sok nagyszerű bizottsággal hazánk oktatásügyében, ahogyan egy iskola "próbál" megoldani valami fegyelmi problémát. ... hatodszorra ülséeznek, közben mindenféle korszakalkotó, nagyszerű, teljes baromságot mondanak, mindenféle bizottságokat találnak ki, behívják a szülőket, fájóan közhelyes ajánlásokat fogalmaznak meg az erkölcsi nevelés fontosságáról, megegyéb, pedig talán csak arról volna szó, hogy valakinek kellenne három kedves és értelmes mondatot váltani azzal a szerencsétlen gyerekkel. és minden világos és egyszerű lenne.
olyan ez az egész, ahogyan hetenként újabb nagyszerű szervezeti egységek alakulnak, mint ahogyan minél drágább és újabb és veszteségesebb fegyvernemekkel amerika harcolt vietnám ellen, vagy ahogyan hitler oroszország ellen.
rosszkor rossz helyen rossz eszközökkel, tényleges helyismeret, helyzetismeret nélkül.
és épp ez a nehéz benne. aki fent találja ki a nagyszerű dolgokat, az tényleg nagyszerű dolgokat talál ki. tényleg. egy más kor, boldog lesz, amikor megtalálja ezeket a gondolatokat. de a katonák továbbra is barna színű vékonyka ruhában céltáblaként fagyoskodnak a fehér hómezőkön. valahogy így néz ki az oktatásügyünk.

bigaCsiga 2013.01.21. 11:48:53

@hanger: Gergő, van más blog, ahol mostanában írsz?
Nagyon érdekelne, hogy mi lett pl. a séf melletti ténykedésed kimenetele. Mennyi időt töltöttél el ott?

hanger 2013.01.22. 11:06:00

:) újabban az ofoe oldalán vannak írásaim. ofoe.hu
süti beállítások módosítása