HTML

oktatás-filozófia

oké, hogy van iskola, de miért? milyen jó lenne, ha összetalálkoznának azok az emberek, akik gondolnak erről az egészről valamit. valami nem aprópénzt. valami teljességgel haszontalannak tűnőt. Ha gondolatok ébrednének, inspirálódnánk. ki tudja? hátha hasznos ez az egész valahol.

Friss topikok

  • eaposztrof: Nagy érdeklődéssel kérdezem, hogy látható már valahol az akkor problémafa? Látja valaki esélyét új... (2021.01.29. 01:48) problémafa
  • hanger: :) újabban az ofoe oldalán vannak írásaim. ofoe.hu (2013.01.22. 11:06) a szakoktatás sem lehet mesés
  • Ghandino: Miért is kell megtanítani egy gyereket írásban osztani? Nos, mint reálos tanár az alábbi érveket t... (2011.12.23. 01:40) osztás
  • asdsf: De azért, hogy tanuljon valamit had mondjam el, hogy aki ebben a világban számon kéri egy emberen,... (2011.12.15. 11:20) Algernon jelenség az oktatásban
  • hanger: ez a tanárok hiábja. a tanártársadalom hibája. a tanárok összességében azért elégedettek a helyzet... (2009.09.24. 14:27) tanári fizetés

Linkblog

2008.08.07. 08:22 hanger

tanári fizetés

amikor második osztályos voltam, a tanárnénink felállított sorba mindenkit, és megkérdezte, hogy mi akar lenni, ha majd nagy lesz. a társaság nagyrésze pilóta, űrhajós, vagy tanár akart lenni. emlékszem... a sornak a vége felé voltam. 25 gyerekből már öten mondták, hogy ők tanárok akarnak lenni. tudtam, hogy nem gondolják komolyan. emlékszem, hogy mennyire bosszantott, hogy csak úgy bemondják, hogy tanárok akarnak lenni. én is felálltam idővel, rámkerült a sor.
- és te gergely mi akarsz lenni?
- én tényleg tanár, én nem csakúgy mondom, mint a többiek, hanem komolyan beszélek!
minden porcikámmal tanár akartam lenni. az is lettem. soha egyetlen percig nem volt kérdéses, hogy tanár leszek-e. gyűjtöttem hozzá a diplomákat, ledoktoráltam neveléstudományokból, okatatásszociológia szakirányt csináltam volna szociológiából, ha még két évet az egyetemen maradtam volna.
juditnénit, az osztályfőnökünket nem sokkal később eltanácsolták a tanári pályától (a régi rendszerben állítólag volt ilyen), mert állítólag túl sok gyerek nem tanult meg nála írni, meg olvasni. ma már tudjuk, hogy ez nem úgy az ő hibája, ahogy azt anno értették. én is diszgráfiás voltam. meg lehet nézni a gyerekkori írásomat. aztán egyszercsak a pubertás közepén váratlanul jobbára nyomtalanul elmúlt az írásomból az a rettenetes görcs. nem tudom miért. nem vizsgálta ezt akkor senki. no persze azóta se.
felmondtam az egyetemen pár hónapja, gyomorforgató és nem fehérembernek való volt az a fasírt, amit a féltékenység és irígység hozott ki a kollégáimból.

"én tényleg tanár akarok lenni! nem úgy mint a többiek, én komolyan beszélek!"

gondolkodunk: talán elmehetnénk valahova egy kis faluba, vagy nagy faluba, ahol olyan ingatlanárak vannak, hogy tudjunk lakást venni, sőt kertes házikót. ezermester vagyok, mindent meg tudnék csinálni a ház körül. 33 éves vagyok, a nőm 32, a baba már úton van. nem igazán jó ez így albérletben.

J kategóriás vagyok, a feleségem H
én 11 éve tanítok, de a waldorf alapítványi iskola, nem számit bele, csak az egyetem. az 5,5  év. a feleségem konzit végzett, utána egyetem és főiskola, 19 éves kora óta folyamatosan tanít (zeneiskolában lehetett vele), de azt, hogy waldorf zeneiskolában tanít, sőt ő az igazgató, azt nem számítják be neki. csak 7 év a közalkalmazotti munkaviszony.

egy ideje vezetjük a kiadásainkat nagyon tételesen. most ezredszerre is összeadom a feltételezett bevétel oldalt és próbálom hozzáegyeztetni a kiadás oldalt.

163800 én fizetésem +28500 gyes +96600 gyed az összesen: 288900. amiből hazajön mindenféle adókedvezményeknek hála kb 190eFt. lakáshitel 50 alatt aligha megoldható. víz, villany, gáz vagy szén, telefon, csatorna, szemétdíj, internet, közös költsége ha van, lakásbiztosítás, életbiztosítés az összesen 50 alá alig szorítható. marad 90 mindenre. oké eladjuk a kocsit, a motorcsónakot, a kajakot, a bicikliket. vidéken nem drága a bérlet, nincs parkolási díj, pláne ha nincs kocsi. nem megyünk fodrászhoz, koncertre, moziba, nem veszünk kontaktlencsét, nem veszünk ruhát, mosógépet, könyvet, lemezt, számítógépet. nem sportolunk, nincs kozmetikus, fogorvos helyett foghúzás, gyógyszerből csak az életmentők, nem veszünk nekem szemüveget (sztk nem fizeti a ritka és elég drága szemhibám), nem veszünk tiplit a falba. nem megyünk étterembe, nem veszünk ajándékot karácsonyra, nem látogatjuk meg a szüleinket, csak egy évben max kétszer. messzi laknak. könyvtárba nem járunk újságot nem veszünk, továbbképzésre, tanfolyamra nem áldozunk. nyaralni nem megyünk.

ez idáig mind vállalható kényelmetlenség. ha ezeket beáldozom, akkor tanár lehetnék. a mérleg mindkét serpenyője erősen meg van pakolva.

viszont mi van, ha mégsem működik életünk végéig a hűtőszekrény, és alattomosan feladja mondjuk tizenöt év múlva? mi van, ha neadjisten valamelyik szülőnk beteg, és meg kell látogatni az évi kettőn felül mégegyszer? mi van, ha beteg a gyerek és kell venni gyógyszert? mi van, ha elromlik a varrógép, és már nem tudok éjjel gyerekruhát varrni? mi van, ha baj van? mi van, ha valakit temetni kell, vagy megújítani a sírját, vagy valakinek segíteni kell?

feladom. nem leszek tanár. azért szar ez, mert ha most nem leszek hirtelen tanár, akkor később se fogok tudni az lenni. mert ha most eltöltök mondjuk 7-8 évet a piacon, akkor nem nagyon fogok tudni visszamenni iskolába. annyit fogok keresni negyven évesen 3-4 gyerekkel, mint 25-26 éves társaim. és ez az arány megmarad.

állítólag nagyon jó tanár vagyok. régi iskolám, ahol hét évet lehúztam legalább hatszor keresett meg, hogy nem volnék-e hajlandó visszamenni tanítani. nagyon szeretnék visszamenni. de egyszerűen ez így nem megy. tegnap beadtam a derekam a számoknak. elvégre matektanár is vagyok. úgy tűnik, hogy nem leszek tanár ebben az életben. a feleségem sírdogál, én csak szomorú vagyok, de az nagyon. azt hiszem tanárnak születtem. megyek programozni. kedden és pénteken majd kicsit késve megyek munkába, reggeli órákban titokban majd egy közeli általános iskolában leszek matektanár egy osztályban.

rendszer szinten elgondolkodom: ha egy ország nem tudja a megfelelő embereket a megfelelő helyre rakni, az nagyot veszt. gondolom nem én vagyok az egyetlen tehetségesnek tartott tanár, aki rákényszerül más pályára, csak mert nincs lakása, vagy mert nem keres jól a férje vagy a felesége.

az egyik diplomaosztómon mellettem ült egy réges-régi cimbora. arisztokrata család sarja. nagyon laza gyerek, de azért összezárja a sarkát, ha kezet fog, hatalmas a homloka és veszettül raccsol.

- megnézhetem a diplomád? - kérdezte, mert kíváncsi volt, hogy milyen a kitüntetéses diploma
- meg persze - odaadom neki, megnézi, nézegeti
- ez kéhrlek olyan, mint egy hohrgászjegy. úhri pásszió kéhrlek, úhri pásszió.

most is csöng a fülemben ez a mondat. mennyire igaza van a kurva életbe! a neveléstudományi doktorim nem kell a piacon. csak azért nem tudom kitörölni vele, mert keményfedeles.

20 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://oktatasfilozofia.blog.hu/api/trackback/id/tr98604577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

terepmunkás 2008.08.07. 09:54:51

Matekos megoldás: 3 év piac, és mellette ügyes tőzsdézés - s emígy megteremtve az alapokat, lehet visszatérni az "úri passzióhoz".

zoldbeka · http://www.zoldbeka.freeblog.hu 2008.08.09. 13:57:17

Hanger, te sem tudsz elmenni, úgysem tudod elhagyni a pályát - még ha kényszerítenek is rá! Fogadd el: megfertőzödtél egyszer s mindenkorra. Én is megpróbáltam, de a gondolatnál nem jutottam távolabbra. No meg szükség is van rád: most megönnyítettem az utad, ugye?

anyessz 2008.08.09. 19:18:30

:) Emlékszem (özönvíz előtt), még főiskolás koromban óriási vita kerekedett egy szeminárium előtt a csoportunkban. Egyikünk utolsó vérig állította: ő akkor is tanítani szeretne, ha nem fizetnének neki érte egy vasat se. Volt, aki kinevette, volt, aki a hivatástudattal példálózott, jó volt. Most, 25 évvel később, nem vitás a számomra, hogy van, akinek nincs más választása, mint feladni ezt a pályát. De azért vérzik a szívem.
Monjuk, én megtaláltam a módját, hogy maradhassak. Igaz, szétdolgozom az agyamat. És az is igaz, hogy én nő vagyok.

Csavarhúzós 2008.08.09. 23:41:14

Nekem beszámították az alapítványi suliban töltött időmet (igaz, csak egy év) a közalkalmazotti előéletembe.

De a helyzet az, hogy ha van választék, akkor az igazgatók a pályakezdőt veszik fel, mert kevesebbet kell nekik fizetni. Az, hogy ki mennyire tehetséges tanár, másodlagos szempont (mondjuk a pályakezdők rangsorolására). És ilyen fizetések mellett is van elég jelentkező az állásokra. Aztán persze délutáni maszek melókkal tölti az idejét mindenki, mert valamiből élni kell, tehát nem azt akarom ezzel mondani, hogy azért a sok jelentkező, mert a fizetés elegendő.

Van most egy ilyen terv, hogy kiegyenesítik a bértábla alját, hogy vonzóbb legyen a tanári pálya a fiataloknak.

>kedden és pénteken majd kicsit késve megyek munkába, reggeli órákban titokban majd egy közeli általános iskolában leszek matektanár egy osztályban.
-Jó hogy a feleséged megérti majd a "hobbidat" :-)

-Azok a régi szép idők... Nálunk a 60-as években épült "modern" iskolával szemközt épültek a "szolgálati lakások" a tanároknak. Manapság nem nagyon van ilyen. Egyik barátom lakott kb. évtizedet szolgálati lakásban, olyan jogcímen, hogy ő "native speaker" státuszban volt egy kéttannyelvű suliban, és a vendégtanároknak jár. Holott ő nem angol, csak az angol-amerikai vendégtanárok színvonala annyira leromlott, hogy az iskolavezetés úgy döntött, hogy inkább egy kis alföldi tájszólás...
Én sem maradtam Budapesten, mert anyagilag kilátástalan volt, szüleimnél-nagymamánál otthon lakva volt csak esélyem tanárnak maradni. (Bár akkoriban a rendszerváltási sokk idején máshol még roszabb volt a helyzet, a vegyészek felvették a tanári kurzusokat, hogy talán tanárként el tudnak helyezkedni.)

Egyik kolleganőm meg kiment Németországba, most ott tanár. Lakást venni ott is reménytelen, de az nem is annyira szokás, így sok a hosszú távra kiadó bérlakás, tehát gyerekkel sem gond. És JÓL meg lehet élni a tanári fizetésből.

meseszép 2008.08.10. 19:55:35

aki ennyire gyűjti az érveket a menés mellett, az marad. tudom.
mit jelent jól élni? mit jelent a vidék? mit jelent dolgozni?
ezek nagyon komoly kérdések. a jó élethez a lelki béke is hozzátartozik, hogy az áldozat megéri. a vidék meg nem tündérország, sőt! dolgozni és lakni ugyanazon a helyen nagyon nagy szerencse. és az ingázás egy idő után kikezdi a lelket. a munka meg ha robottá válik, mivégre?
az élet folyamatos változás. ami a mából nézve lehetetlen, holnapra megoldódik. ez is saját tapasztalat.
kedves Hanger! gondolj arra, ha most elmégy, öt, tíz év múlva lesz-e olyan napod, heted, amikor szívesen teszed a dolgod? amikor fontosnak érzed magad? ha igen, sikerül úgy váltanod, menj. és találd meg ott is az örömed. mert akinek gyereke lesz, annak örömmel kell dolgoznia, hogy ezt a pozitív kisugárzást vigye haza. és adja tovább.

hanger 2008.08.10. 20:51:08

ja igen, a pályakezdő versenytársak... hát én a "J" fizetési besorolásommal meg aztán végképp nem vagyok vonzó egy kis iskola igazgatójának.
valahol alapjaiban van elcseszve a fentről meghatározott fizetés. ami nem veszi figyelembe, hogy ki mennyit ér. olyan igazi tervgazdálkodási érzésem van.
egyébként azon gondolkodom, hogy van-e jogom letagadni a végzettségeimet. mert ha igen, akkor ráérek az esetleges szerződés aláírása után bejelenteni, hogy jövő hónaptól majd lesz mégegy diplomám, mégegy nyelvvizsgám, meg egy doktorim. de egyébként az a vicces, hogy a közalkalmazotti bértábla még mindig magasabb fizetést ígér, mint amit az egyetemen kaptam.

Csavarhúzós 2008.08.10. 21:52:14

Az előbb tévedtem, vannak még szolgálati lakások. Most olvasom az informatika levlistán:
"A barcsi Dráva Völgye Középiskola egyetemi végzettségű matematika tanárt keres!
Szolgálati lakás megoldható!"

Az iskola honlapján meg ezt olvasom a "Matematika-informatika tagozat" címszó alatt:
"iskolánkban a 2008-09-es tanévben matematika-informatika tagozatos osztály nem indul.

Ha szereted a matekot, érdekel informatika, vagy általában a műszaki dolgok, jelentkezz a környezet- és vízgazdálkodó osztályunkba!"
Lehet hogy a menüpont újraindítása miatt kell nekik a matektanár? ;-)

Amúgy gondolkodtam azon a látszólagos ellentmondáson, hogy a számszerűen korrektnek tűnő levezetésed ellenére mégis úgy tűnik, hogy jól élünk. Megyünk fodrászhoz, étterembe, satöbbi. Ha majd talákozom a kollegákkal mindenki meséli majd, hogy Horvátországban nyaraltak két hétig, vagy Egyiptomban all inclusive, stb. Ha körülnézek a suli parkolójában, tele van új vagy újszerű autókkal. Hogy ez hogy lehet?
Aztán megfejtettem, hogy a két nagy tehertétel a lakásvásárlás és a gyerekvállalás. Akinek lakásra nincs gondja, gyereke sincs, az jól él. Akinek gyerekei is vannak, az már csak beosztással él jól (értd: viszi a krumplit meg a gázpalackot a tengerpartra), lakáshelyzete javítására meg senki nem gondol. Én a "sváb" amúgy ezt könnyelműségnek tartom, az új autót pl. felesleges luxusnak. Helyette a gyerekemnek tenném félre a mondjuk havi 30-at, hogy ha lakást kell vennie, legyen valami kezdőtőkéje.

A probléma mondjuk számodra azért létező, mert van más alternatíva előtted. Vidéken azért sokkal kisebb a differencia a közszféra és a szabadpiac bérei között: innen, ha valaki keresni akar, kénytelen Pestre vagy külföldre menni.

Juli · http://www.osztalyfonok.hu 2008.08.15. 21:19:22

Ez, Gergely ott szomorú, ahol van. Úgy szeretnék valami igazán biztatót írni, mondani. Olyan jó közhelyeset, hogy például előtted az élet, Tiéd a jövő stb. Azt is írhatom, hogy ne add fel! De, gondolom, ilyesmit már elégsdzer hallottál. Csak abban lehet reménykedni, hogy ez a tarthatatlan helyzet egyszer csak felborul, kiborul (a bili).
És azután valami jobb jön vajon?
Elég nagy veszteség a magyar iskolaügy számára, hogy a Hozzád hasonlóan tehetséges fiatalok nem maradnak a pályán. Pedig ez szép pálya, ha hagyják rendesen csinálni. Hol van másutt lehetőség a napi alkotásra? Na ez megint olyan dolog, amit nélkülem is tudsz.
Bízz magadban! Meg vagyok győződve arról, hogy a saját életedet meg fogod oldani. A közoktatás helyzetét már lényegesen kevésbé látom biztatónak.

Csavarhúzós 2008.08.16. 16:04:17

>valahol alapjaiban van elcseszve a fentről meghatározott fizetés. ami nem veszi figyelembe, hogy ki mennyit ér.
-Igazából nincs is ám meghatározva, azaz a bértábla csak a MINIMÁLISAN fizetendő bért közli, de nincs tudomásom arról, hogy bárhol is többet fizetnének. Pontosabban még a Medgyessy-féle másfélszeresre emelés előtt többektől hallottam, hogy fővárosi iskolákban többet fizetnek, mint a bértábla. Akkor ez a különbség eltűnt, így most tényleg a relatív legroszabb helyzetben az van, aki a fővárosban lakástulajdon nélkül tanári fizetésből tart el egy családot. Ez kb. reménytelen, sajnos.

De a fizetést hagyományosan nem a teljesítmény határozza meg az oktatásban, az egy égi manna, ami vagy hullik, vagy nem, de a munkánknak semmilyen ráhatása nincs. Régen még legalább a túlórákat kifizették, de mióta van ez a teljesítmény-nyilvántartó-lap, azóta azt se igazán. Nálunk a tanáriban már kb. a testület harmada közoktatás-vezető. Semmitérő, gagyi diploma (az se igazán, mert nyelvizsga nélkül is odaadják), de jó befektetés megcsinálni, mert magasabb kategóriába kerüléssel kb. két év alatt visszajön a tandíj. Hogy én el fogom végezni az informatika szakot az ELTE-n, az nem befolyásolja semennyire a fizetésem. Mióta a két (három) szakot tanítóknak többet kell fizetni, azóta igyekeztek (nálunk) mindenkit egyszakosítani, hogy így takarékoskodjon a suli.

Más: még így is iszonyatos a túljelentkezés, meghirdetett a sulink két állást, egy magyar-törist és egy kollégiumi nevelőt, és állásonként negyven körüli jelentkező adta be a jelentkezését, igazgatóm kábé egy héten át interjúztat...

Valahol itt fizetjük meg az "ingyen" diplománk árát, hogy a túltermelés miatt alacsonyan tarthatók a fizetések.

Juli · http://www.osztalyfonok.hu 2008.08.17. 09:28:54

Nem csoda, hogy a tanári pálya presztízsének romlás ellenére törekednek állásba kerülni a friss (és nem is olyan friss) diplomások. A járulékokat fizeti a munkáltató, és biztosan lehet számolni a havi fizetéssel. No de ez olyan alacsony (még az esetleg kifizetett túlórával együtt is), hogy nem lehet megélni belőle. Ennek köszönhetően a pedagógus, ha teheti, külön munkát vállal, és kiegészíti a jövedelmét. Meg is látszik ez a munkája színvonalán és az egészségi állapotán. A tanári pálya teljes embert kíván, és a teendők nem csupán a tanórákra korlátozódnak. De tegyük fel, hogy "csak" az oktatás a feladat. Ha ezt jól akarja csinálni valaki, napra késznek kell lennie, készülnie az órájára még akkor is, ha régen van a pályán, és van rutinja. Az alapos felkészülésr, a feltöltődésre és a gyerekekkel való foglalkozásra azonban nem marad idő, hiszen meg kell élni. És itt megint visszakanyarodtunk Gergely eredeti problémájához.

k 2008.08.22. 03:26:50

borzasztó, hogy elfelejtik ott "fent", amikor a bérekről döntenek, hogy tanárok mennyit jelentenek egy ember életében. alapokat adnak, melyek nélkül semmire sem mennénk az életben. és mi is hajlamosak vagyunk elfelejteni, mennyit köszönhetünk egy-egy jó tanárnak, mert természetesnek vesszük, max akkor tűnik fel, ha egy rossz tanár okozta hiányosság később felbukkan (nekem pl nagy nehézségekbe telik felsorolni a magyar megyéket, mert Magyarország földrajza egyszerűen kimaradt az anyagból és nem vettem a fáradságot, hogy magamtól rendesen megtanuljam....elég ciki, tudom).
és ez is borzasztó, hogy egyre több az olyan tanár, aki nem hivatásként választja ezt a pályát, hanem csak biztonságból választanak tanári specializációt, hogy ha a diplomájukkal nem mennek semmire, legyen egy bé terv. a tanítás.
szóval a helyzet általánosságban duplán borzasztó. de a legborzasztóbb és legbosszantóbb amiket Gergő ír. egy ilyen tanár mint ő ne taníthasson?? .... elkeserítő.

hanger 2008.08.24. 22:20:15

gondolkodom: az állam is, és az iskola is hülye lenne, ha többet fizetne valamire annál, mint amennyit kell. ha egyszer negyvenen jelentkeznek egy mat-info tanári szakra, akkor a fizetést akár lejjebb is lehetne vinni.
én istenien vasalok. mivel van bőven olyan ember, aki ugyanannyira tud vasalni mint én, de kevesebb pénzzel is beéri, ezért a vasalási piacon nincs semmi keresnivalóm. szánalmas nyáladzás a részemről, ha azon hisztizek, hogy nem tudok vasalni menni, mert nem fizetnek eleget. ha van elég ember nélkülem is, akkor rendben vagyunk. nekem kell más érvényesülési területet találnom.

lineáris programozási feladatok között volt olyan optimalizáslási eredmény, amikor összességében a cég termelékenysége úgy volt a legjobb, hogy éppen az nem csinált uborkás szendvicset, aki abban volt a legjobb. szóval ez az egész így akár a lehető legjobb is lehetne.

amennyire én látom, az a baj, hogy a piaci bérezés, és a minőség alapján való fizetés teljes hiánya a minőséget a kommunizmusban megszokott módon aláássa. egyedül a nem túl jelentős tanári munkanélküliség az ami minőségi szabályzó lehetne, de nem az. például tudtommal az eltéről még nem rúgtak ki senkit csak azért, mert kritikán aluli tanár.

ha volna minőség alapján magasabb fizetés, és volna olyan iskola, amelyik meg akarja és tudja engedni magának, hogy összevásárolja az ország jó tanárait, akkor szívesen beszállnék a versenybe, lássuk meg mennyit érek mint tanár. de ilyen verseny nincs, mint ahogy a nagyanyámnak sem voltak kerekei.

amíg a bőség kosarából mindenki egyaránt vehet, addig nem lesz itt változás. amíg az oktatás ingyen van, addig nem lesz változás. és az a baj, hogy hiába csinálunk mintának egy fizetős iskolát, azonnal odacsődülnek azok a bunkók, akikkel aztán tényleg senkinek nincs kedve foglalkozni, és az eredmény sem biztos, hogy jó lenne.

az iskoláért alighanem fizetni kéne. a jó tanár (tudnék itt neveket sorolni) sokat ér. ki kéne ezt valakinek fizetni. fel nem foghatom, hogy miért kapja meg egy tanár lelkét is mekdonáldszos órabéren bárki.

és itt jön be a másik szál. ha a tanárok hagyják, hogy ez legyen, akkor ez lesz. a jelenlegi iskolarendszer mesterien elegyíti a korai vadkapitalizmus (aki nem teljesít, az mehet cipőt pucolni, vagy bankba) és a kései kommunizmus (a mutyizás orgiája) összes hibáját.

valamiért hiszünk az esélyegyenlőségben. ami tudtommal sosem volt, és sosem lesz. ezért bár elbukik az iskola ügye pár talán jó embert, mégis egységesen alacsonyan lehet tartani az oktatás szinvonalát, hogy mindenki a bőség kosara után egyaránt vágyakozhassék.

zoldbeka · http://www.zoldbeka.freeblog.hu 2008.08.25. 07:35:00

Gergelynek igaza van: amíg a pedagóguok hagyják, hogy éhbérért dolgoztassák őket, amíg a pályán nem kevés arra alkalmatlan veszi el a kiválóktól a normális bért, addig itt semmi sem fog változni. Engem nagyon izgat a kérdés: kinek kellene minősíteni a pedagógusi munkát ahhoz, hogy valódi teljesítményért valódi bér járhasson? Mert hogy nem az iskola igazgatójának és vezetőségének, az biztos. Soha feudálisabb viszonyok nem uralkodtak a pedagógiában, mint az utóbbi 20 évben: kontrolálatlan basáskodás teszi kiszolgáltatottá a pedagógusokat. Valóban sokan vagyunk, de jó lenne, ha a szemek közül valamilyen szelekció kiválogatná a pelyvát és a maradékot jól megfizetnék a megtakarított béren!

hanger 2008.08.25. 16:43:06

kedves Zöldbéka! a piac már kitalálta a saját szabályzóit. egy fodrásznak nem kell minősíttetnie magát feudális körülmények között a fodrászat igazgatójával. egyszerű a kérdés. annyit ér egy fodrász, annyit kérhet, amennyiért vannak vendégei. ha jóval többet kér, egyszerűen nincs munkája. ha jóval kevesebbet, akkor meg a piaci társadalmunkban egyszerűen marha. ilyen mérhetetlenül egyszerű. ezt a piac, a kapitalizmus - amit mi akartunk 89-ben - már megvalósította. ugyanez vonatkozik bőrdíszművesre, asztalosra, jogászra, takarítónőre, fogorvosra és autószerelőre, sőt a magántanárokra is. mindenki annyiért tart magánórákat, amennyit ér. voltam egyszer egy zongoratanárnál. nagyon sokat fizettem egy óráért. viszont ott és akkor annyit tanultam jazzzongorából, mint fél év alatt a postás konziban. annak a tanárnak hatalmas háza van, hatalmas telekkel, úgy felszerelve, ahogy maffiózóknál szokás csak. felveti őt a pénz. megérdemli.

csak a közoktatás ami nem piaci alapon működik. ide nem engedjük be a piacot valami világmegváltási, kommunisztikus egyenlőségpárti okokból. egyébként a szívem mélyén nagyon szimpatizálok ezzel az őskommunista dologgal, csak akkor legyen megint tanácsi lakás, és alanyi jogon járjon a párizsi, meg legyen gépjárműnyeremény, és kergessük el a tőkéseket. mert a kommunizmis és a kapitalizmus nem pásszol.

szóval kedves Zöldbéka, az ocsú és pelyva szétválasztása szerintem a piac feladata lenne. és tőlünk nyugatabbra képes is rá az iskola, képes rá az egyetem. a brooks egyetemen nincs normatíva, és nincs számolási táblázat arra sem, hogy hány nóbeldíj hány százalék fizetésemelést jelent. egyszerűen annyi fizetést ajánlanak egy tanárnak, amennyiért nekik megéri, és ha a tanár elfogadja ezt a pénzt, akkor tanár lesz, ha meg ez még mindig kevés, akkor meg nem.

ha volnának százával olyan iskolák és olyan egyetemek, amelyek rágyúrnak a minőségre (akármilyen értelemben), és volna olyan fizetőképes kereslet, aki szeretné olyan iskolába járatni a gyerekét, ahol nem egy életre megutálja a matekot, vagy a testmozgást, vagy a történelmet, vagy az embertársait, hanem egészségesen fejlődik, akkor minden rendben lenne. ezek az iskolák kiválogatnák maguknak azokat a tanárokat akikkel akarnak együtt dolgozni és a kereslet kínálat szabályai szerint alakulnának a tanárok árai is éppúgy, ahogy a tandíj.

az állami körzeti iskolás rendszer azonban a piac beengedésére nem alkalmas.

van a családban és ismerettségi körben pár iskolaigazgató. az egyik mesélte, hogy milyen sikálások zajlanak az önkormányzatnál az iskola felújításával kapcsolatban. az állami pénz ellopása senkinek sem fáj. ne szólj szám nem fáj fejem. amíg az önkormányzat jelöli ki az igazgatót, és amíg az önkormányzat érdekkörében lézengő emberek költik, addig itt sosem lesz rend. miért is lenne?

ha a tanároknak, és a közoktatásban dolgozóknak a kommunizmus három évtizede kevés volt ahhoz, hogy megtanuljuk, hogy közös lónak túrós a háta, és hogy csak a gazda szeme hízlalja a jószágot, akkor azt kell mondjam, hogy megérdemlik a tanárok, hogy olyan szabályok és olyan körlmények között működjenek, amilyenek jelenleg vannak.

és amíg a tanárok hajlandók alamizsnáért tanítani, addig hülye lenne egy szülő pénzt adni, amikor így is beirathatja a gyerekét az ország jobbnál jobb ingyenes gimnáziumaiba.

a tanároknak úgy tűnik, hogy bőségesen elegendő a buszvezetői fizetés, még a mozdonyvezetők béréről sem ácsingóznak. sztrájkolni meg senkinek sem jut eszébe. mert mindenki azt hiszi, hogy a gyerekek érdekeit azal szolgálja, ha nem sztrájkol. hát nem kötelező sztrájkolni, ha valaki nem akar. ilyen egyszerű.

zoldbeka · http://www.zoldbeka.freeblog.hu 2008.08.25. 22:02:39

Több mint 20 év után léptem ki egyik szakszervezetünkből, mert elegem lett, hogy SEMMIT nem tesz;- összerúgtam a patkót saját vezetőimmel, mert elegem lett, hogy hosszú nyelvvel többet lehet elérni, mint szakmai képességekkel és tudással; írok egy blogot, hogy legalább ott moroghassak az őrület ellen, ami belengte életemet az iskolában -vállalva ezzel a kiközösítést,lenézettséget - Mi a fenét tehetnék még? Sosem lesz vége? És ha mi is elmegyünk, akkor vége a világnak? Vagy csak szeretnénk hinni, mert lelkesedésünk és elhivatottságunk még mindig szembefordul a mocsokkal? Az ország bármely részéről beszélek kollégákkal, mindenhol ez az esztelenség folyik, miközben a N. K. előadói "ünneplik" magukat és megbeszélik közös ügyeiket, melyek ritkán azonosak ügyeinkkel - legalábbis minket nem kérdeztek meg -most sem. Hát hogyan tovább Gergely? Te képzettebb vagy, ismerlek is, segíts kérlek nekem, nekünk! Mi legyen? Magam már tanácstalan vagyok, de nem akarom elfogadni, hogy vissza kell vonulni, mint teszi T.Géza az ofoe üzenőjében. Mi legyen? Mit mondjak annak az egy-két kollégának,, aki még hozzám hasonló módon, velem beszélgetve (mert más nincs nekünk, egymásnak vagyunk) utakat keresnek?

zoldbeka · http://www.zoldbeka.freeblog.hu 2008.08.25. 22:23:02

Ne haragudj, már lehiggadtam és nem neked szólt, csak olyannyira elegem van és itt szakadt át a gát....
:)

hanger 2008.08.25. 23:46:25

szerintem egyelőre más feladat nincs, mint gyülekezni, szerveződni. ezért vagyok én is itt-ott. meglátjuk, hogy hanyan vagyunk, akik nem közvetlenül ebéd után megyünk haza az iskolából, akik gondolunk valamit a nevelés ügyéről. hányan vagyunk, akik nem adták még fel. egyelőre csak egymásra kell találni. ha ez megvan, akkor neki kell állni kitalálni közösen, hogy hogyan tovább. mert egy-egy fecske nem csinál nyarat.

szeretném megélni még a közoktatás forradalmát. ha van elég muníció és van elég legénység, én fél kezemet odaadnám, hogy benne lehessek abban a társaságban, akik végre máglyára hajigálják ezt a töménytelen csótányt, férget, kukacot, gombát, baktériumot, akik ellepték az iskolákat, egyetemeket.

a felháborodásod több mint jogos.

gabcigirl 2008.11.10. 14:49:30



Gimiben engem is érdekelt a magyar meg az angoltanítás. Aztán megláttam, mennyit lehet keresni, és hagytam az egészet:(((

unknown_blogger · http://www.tulajdonkeppen.blog.hu 2009.09.24. 13:07:13

így van, mindennel egyetértek. egyszerűen röhejes az egész, de a legjobb, hogy senki sem foglalkozik vele magasabb szinten. senki.

hanger 2009.09.24. 14:27:50

ez a tanárok hiábja. a tanártársadalom hibája. a tanárok összességében azért elégedettek a helyzettel. elégedettebbek, mint a buszsofőrök, vagy a vasutasok, akik ugyanannyit keresnek. akkor meg nincs mit tenni.
süti beállítások módosítása